Marketing Report
[Onderzoek] IPG Mediabrands: Aanhoudend online shopgedrag en groeiend ongeduld

[Onderzoek] IPG Mediabrands: Aanhoudend online shopgedrag en groeiend ongeduld

Er is groeiend ongeduld en er is een aanhoudende vraag naar online shoppen. Dit blijkt uit de derde, door het Marketing Sciences team van IPG Mediabrands uitgevoerde studie over het veranderend consumentengedrag in crisistijd. Hierin worden Nederlanders gevraagd naar hun koopgedrag, mediaconsumptie en mening met betrekking tot het overheidsbeleid en vele andere onderwerpen.

Het onderzoek is gebaseerd op een wekelijkse omnibus onder 200 Nederlanders per week via kwantitatief veldwerk door MSI, waarbij Nederlanders tussen 18 en 99 jaar zijn bevraagd over koopgedrag, vakantieplannen, kwaliteit van leven en meer. Het veldwerk is van 28 mei tot 1 september 2020 uitgevoerd.

De Corona crisis is ruim een half jaar gaande met alle daarbij behorende beperkende maatregelen voor iedereen. Het is duidelijk: men is er wel klaar mee. Toch overheerst empathie en saamhorigheid nog steeds in de Nederlandse samenleving. Maar dat ieders geduld, meer dan ooit, nadrukkelijk op de proef wordt gesteld moge duidelijk zijn. In verschillende geledingen groeit verzet tegen de maatregelen en wordt flink geklaagd over (de communicatie over) het overheidsbeleid.

De meerderheid van Nederland begrijpt echter dat Corona nog niet weg is en er, zolang er geen vaccin is, maatregelen nodig zullen blijven. Het vertrouwen in de overheid is wel afgenomen de afgelopen maanden. Nu heeft 44 procent het gevoel dat de overheid de juiste maatregelen neemt tegen het virus, dat was nog 61 procent in maart. 49 procent vertrouwt de overheidsberichtgeving en dat was 62 procent aan het begin van de crisis. Daar staat tegenover dat de hulpmaatregelen van de overheid ertoe geleid hebben dat men zich iets minder zorgen is gaan maken over de economie (gedaald van 74 procent naar 66 procent).

Ook is er een voorzichtig herstel te zien van de mediabestedingen in Nederland. Adverteerders zijn weer volop actief en hebben hun plannen en campagnes aangepast aan de veranderde realiteit. Er wordt ook beter geanticipeerd op de huidige tweede golf. In sommige branches zijn er duidelijke winnaars: zo hebben e-commerce partijen doorgaans aan marktaandeel gewonnen. Omdat er meer online wordt gekocht zijn ook de platforms zoals Bol.com onstuimig gegroeid en de Amerikaanse big tech partijen zijn alleen maar machtiger geworden. Een grote uitdaging voor de lokale Nederlandse partijen.

Online koopgedrag blijft gemiddeld veel hoger dan in 2020. Nog steeds meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019 in de speelgoed-, elektronica-, verzorging- en kledingbranche. In de optiek-, meubels/woonaccessoires- en DIY-branche lijkt de stijging van online verkopen in maart tot mei een tijdelijk Corona effect. Daar wordt weer op hetzelfde niveau als in 2019 in de fysieke winkel gekocht. Over alles heen worden 55 procent van de producten online gekocht en 45 procent in de fysieke winkel.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden.

www.mediabrands.com
www.marketingsciences.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief