Marketing Report
[Onderzoek] Jongeren verwachten dit jaar weer naar evenementen te gaan

[Onderzoek] Jongeren verwachten dit jaar weer naar evenementen te gaan

Het vertrouwen stijgt onder jongeren dat ze dit jaar weer een festival kunnen bezoeken. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van studentenplatform StudeerSnel.nl in samenwerking met CM.com, leverancier van evenementensoftware en hoofdsponsor van Circuit Zandvoort, onder 502 studenten van circa 18 tot 25 jaar.

Ruim twee derde van de jongeren zegt dan ook vertrouwen te hebben in de testevenementen van Fieldlab. Een derde is zelfs zo positief dat verwacht wordt in juni, juli of augustus weer een festival te kunnen bezoeken. Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden: zes van de tien jongeren zijn bereid meer te betalen, een kwart zelfs tot 25 procent meer. Opvallend: ruim een op de vijf jongeren zegt zich te willen vaccineren met als reden om een festival of evenement te mogen bezoeken.

Martine Peeters van StudeerSnel.nl: "Het vaccinatiepaspoort als voorwaarde om toegang te krijgen tot een festival kan tot discussie leiden. Ondanks dat bijna de helft van de jongeren zich kan voorstellen dat deze maatregel ervoor kan zorgen dat festivals door kunnen gaan, zorgt het voor verdeling als we vragen of een festival het vaccinatiepaspoort verplicht moet stellen. Vier van de tien jongeren willen dat wel, terwijl een derde hier (zeer) negatief tegenover staat."

Naast het vaccinatiepaspoort zijn sneltests op locatie (bijna 70 procent) en het vooraf testen bij de GGD (30 procent) volgens jongeren nodig om festivals veilig plaats te laten vinden.

Jongeren zijn bereid de portemonnee te trekken

Jasper Dijkstra
, director Music & Live Events bij CM.com: "In het onderzoek is te lezen dat bijna de helft van de jongeren verwacht dat tickets voor festivals duurder gaan worden, dat is geen gekke gedachte. Organisatoren gaan ongetwijfeld kosten maken om te kunnen voldoen aan de veiligheidsmaatregelen. Daar komt bij dat er misschien wel minder bezoekers toegelaten worden en er minder festivals worden georganiseerd dan dat wij voor de pandemie gewend waren. Iedereen snakt ernaar om weer op een festivalweide te staan. Hopelijk kan een duurder ticket de festivalorganisatoren na zo’n intens zware periode weer een klein beetje compensatie bieden.”

Liever geen mondkapje of bubbels

Ondanks dat jongeren staan te trappelen om weer een festival te mogen bezoeken, bereid zijn meer te betalen voor een ticket en een vijfde zich zegt te laten vaccineren met als belangrijkste doel een festival te bezoeken, zijn er ook barrières. Zo zegt bijna de helft van de jongeren dat het dragen van een mondkapje een reden is om niet naar een festival te gaan. Bubbels of dansvakken die festivalbezoekers beperken in hun bewegingsruimte, kunnen ook rekenen op tegenstand: daarvan zeggen vier van de tien dit te zien als een no go.

Festivals post-corona: meer toiletten, minder bezoekers en contactloos betalen

Dat festivals er post-corona anders uit gaan zien, daar zijn veel jongeren het wel over eens. Om festivals door te kunnen laten gaan, kunnen jongeren zich voorstellen dat er meer toiletten en plekken om handen te wassen zijn. Dat sluit goed aan bij de hygiëne die men verwacht op festivals: ruim vier op de tien zegt zich hier zorgen over te maken. Verder verwachten jongeren dat er meer crowd control (61 procent) is, dat betalen contactloos gaat en munten tot het verleden behoren (57 procent) en dat er geen afgesloten festivaltenten meer zijn (41 procent).

Jasper Dijkstra: “Het is interessant om te zien dat het grootste deel van de studenten positief staat tegenover extra maatregelen. Het geeft aan dat veel mensen graag weer een festival bezoeken, zelfs als daar een verhoogde kaartprijs en extra maatregelen zoals alleen nog contactloos betalen, een vaccinatiepaspoort en extra hygiëne maatregelen voor nodig zijn. Een steuntje in de rug voor alle organisatoren!"

De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden

www.cm.com
www.studeersnel.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief