Marketing Report
[Onderzoek] KPN sterkste merk in Nederland; Shell heeft grootste merkwaarde

[Onderzoek] KPN sterkste merk in Nederland; Shell heeft grootste merkwaarde

KPN is het sterkste merk in Nederland. Shell is in de Top 50 het merk met de grootste merkwaarde. Wereldwijd is Shell het 26 grootste merk op aarde; Amazon is wereldwijd de nummer 1, gevolgd door Apple. Dit blijkt uit de jaarlijkste ranglijsten die Brand Finance publiceert.

De sterkte van een merk wordt door Brand Finance bepaald aan de hand van marketing investeringen en de prestaties in de markt. Ondanks dat KPN wat tegenvallende financiele resultaten toonde in de afgelopen periode, scoort KPN in de zogeheten Brand Strength Index hoog met 85,2 van de 100 punten en wordt daarmee als AAA-merk aangeduid. In marktwaarde is KPN de nummer 11 met 3,1 miljard euro. Shell heeft een marktwaarde van 36,42 miljard euro.

David Haigh, CEO of Brand Finance: "KPN is set for a successful year ahead, as its ground-breaking project to develop quantum internet is likely to spark major changes in the telecoms sector. At a time of increased anxiety over online privacy, KPN's pledge to develop a safer, online model will keep them ahead of the curve."

Shell is jarenlang de nummer 1 als meest waardevol Nederlands merk en is in de B2B-markt het meest waarevolle Europese merk. De merkwaarde groeide met 9 procent. Shell is bezig om van een olie en gasbedrijf naar een van de grootste electriciteit en energiebedrijf te transformeren. Brand Finance wijst erop dat Shell werkt aan hernieuwbare energie en de Parijs-akkoorden en de Sustainable Development doelstellingen van de Verenigde Naties onderschrijft. Milieu-organisaties beschuldigingen Shell veelal van het toebrengen van onherstelbare milieuschade.

KPMG is de nummer twee in zowel de ranglijst van sterkste Nederlands merk, maar ook de nummer twee als merk met de grootste marktwaarde met een geschatte marktwaarde van 11,2 miljard euro en een BSI-score van 83,2. Dit ondanks een aantal controversiele situaties in 2018. Opvallend is dat in de merkenranglijsten op enkele uitzonderingen na met name beursgenoteeerde bedrijven staan.

Merkwaarde ranglijst Top 11 met marktwaarde en merkrating
1 (1) Shell | 36,42 miljard euro | AAA-
2 (2) KPMG  | 11,17 miljard euro | AAA-
3 (3) ING | 9,786 miljard euro | AA+
4 (6) Rabobank | 7,121 miljard euro | AAA-
5 (4) Philips | 7,059 miljard euro | AA+
6 (5) Heineken | 5,826 miljard euro | AAA-
7 (9) ABN Amro | 3,956 miljard euro | AA+
8 (7) Randstad | 3,707 miljard euro | AA-
9 (8) Unilever | 3,58 miljard euro | AA
10 (10) Spar | 3,351 miljard euro | A
11 (11) KPN | 3,1 miljard euro | AAA

De volledige ranglijst is hier te vinden

Sterkte Merk Top 10 met BSI-score

1 KPN | 85,2 | AAA
2 KPMG | 83,2 | AAA-
3 DSM | 83,2 | AAA-
4 Shell | 81,2 | AAA-
5 Rabobank | 80,7 | AAA-
6 Heineken | 80,4 | AAA-
7 AkzoNobel | 80,4 | AAA-
8 Ziggo | 80,2 | AAA-
9 ING | 79,5 | AA+
10 Wolters Kluwer | 78,4 | AA+

www.brandirectory.com

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief