Marketing Report
[Onderzoek] Kantar: Populariteit flitsbezorging groeit, ondanks negatiever imago nieuws

[Onderzoek] Kantar: Populariteit flitsbezorging groeit, ondanks negatiever imago

Naar schatting 925.000 consumenten hebben in Nederland wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30 procent gegroeid. Van de vier actieve spelers op de Nederlandse markt, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden.

Eind 2021 bedroeg het aantal consumenten dat gebruik maakte van flitsbezorging nog circa 700.000. De recente bevindingen blijken uit het tweede grootschalige onderzoek dat Kantar in februari 2022 heeft uitgevoerd onder ruim 44.000 consumenten van 16 jaar en ouder.

Reputatie flitsbezorging

Deze groei van 30 procent is aanzienlijk te noemen aangezien flitsbezorging en flitsbezorging te maken krijgen met een negatiever imago. Niet alleen de beperkende regelgeving vanuit gemeentes zoals het verbod op het openen van zogeheten dark stores werkt flitsbezorgers tegen. Ook het negatieve sentiment in de maatschappij rondom flitsbezorging en het brutale en soms gevaarlijke fietsrijgedrag van flitsbezorgers vormt mogelijk een belemmering voor verdere groei.

Een ruime meerderheid (65 procent) van de consumenten die niet van plan zijn om er gebruik van te gaan maken, beschouwen het als overbodige luxe. Ook de reputatie weerhoudt consumenten ervan flitsbezorging uit te proberen: 24 procent wijst op overlast van dark stores, impact op het klimaat en arbeidsomstandigheden van drivers. Toch lijken deze belemmeringen vooralsnog onvoldoende groot om de onstuimige groei te remmen.

Groei verwacht


De verwachting is dat de markt voor flitsbezorging door zal blijven groeien. Enerzijds omdat de intentie om flitsbezorging de komende zes maanden uit te proberen is gestegen en anderzijds omdat het niet bij één keer uitproberen blijft: het merendeel van de degenen die het uitproberen blijft met regelmaat, gemiddeld twee keer per maand, bestellingen plaatsen. Dit raakt met name de fysieke supermarkten, online supermarkten en maaltijdbezorgers, alhoewel de impact groter is voor de ene partij dan voor de ander.

www.kantar.com

Abonneer je op onze nieuwsbrief