Marketing Report
[Onderzoek] Mannen sneller beïnvloed door influencermarketing

[Onderzoek] Mannen sneller beïnvloed door influencermarketing

Ruim 70 procent van de Nederlanders tussen achttien en veertig jaar bekijkt met regelmaat content van influencers. En ondanks dat het merendeel van die content is gericht op vrouwen, is juist de man de meest actieve bezoeker. Dit  blijkt uit onderzoek van influencermarketingbureau XMPLE onder bijna 1000 Nederlanders. Hoe is deze opvallende uitkomst te verklaren?

Mannen blijken de grootste bezoekers van blogs en vlogs, in vergelijking tot vrouwen (78,2% versus 63,2%), ook praten mannen vaker over hetgeen ze hebben gelezen of gezien (76,7% versus 60,9%). Meest opvallend uit het onderzoek: waar vrouwen zich meer laten inspireren (74,7% versus 68,8%), doen juist mannen vaker aankopen naar aanleiding van influencercontent (67,7% versus 57,1%). Er bestaat blijkbaar een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen in hun (online) shopgedrag. 

Kijken, klikken, kopen

Uit eerder onderzoek naar online shopgedrag, blijkt dat vrouwen over het algemeen meer oriënterend te werk gaan en mannen juist doelgerichter. Dit zou meer licht kunnen werpen op het doortastende gedrag van de man, als het aankomt op influencermarketing.

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog: “Mannen zijn doelgerichter, maar tegelijkertijd ook gevoelig voor status en verbondenheid. Wanneer een man met een doel verbondenheid vindt met een influencer waar hij tegenop kijkt (status), is de aankoop van aangeprezen product X snel gedaan: Mannen kijken, klikken, kopen. Vrouwen daarentegen hanteren een meer oriënterende aanpak, gecombineerd met een zeer uitgebreid aanbod. Dit leidt vaak tot meer overwegingen en een uitgestelde aankoop.”

Het grotere influenceraanbod voor vrouwen kan te verklaren zijn, doordat vrouwen hier simpelweg meer behoefte aan hebben in hun aankoopproces. De doorsnee man winkelt quick-and-dirty: (online) shoppen is een klus die geklaard moet worden, terwijl voor veel vrouwen het shoppen an sich al een leuke activiteit is.*

Moeten we nu massaal onze marketingpijlen richten op mannen, als het aankomt op influencercontent? Ondanks dat mannen actiever zijn, is het des te belangrijker om vrouwen met de juiste boodschap en via de juiste influencer tijdens hun aankoopproces te begeleiden. Uiteindelijk zullen beide seksen, geïnspireerd door influencercontent, hun weg naar de kassa vinden, de een alleen sneller dan de ander.

*Campbell, C. (2000). Shopaholics, spendaholics and the question of gender. In Benson, A. (2000). I shop, therefore, I am. Nortvale: Jason Aranson inc. 57-75.

www.xmple.nl

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief