Marketing Report
[Onderzoek] Merkonderzoek: Tony’s Chocolonely meest purpose driven merk van Nederland

[Onderzoek] Merkonderzoek: Tony’s Chocolonely meest purpose driven merk van Nederland

Met zeven merken en een groei van 53 procent in totale merkwaarde naar 6,39 miljard Amerikaanse dollar is retail niet alleen de snelst groeiende branche in de BrandZ Top 30, maar ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst. Dat blijkt uit de tweede editie van het BrandZ onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland.

Budget-winkelketen Action is het sterkst groeiende merk dit jaar. Action is ook de grootste stijger in de ranking. Het merk steeg vier plekken naar de dertiende plaats op de ranglijst, met een groei van 122 procent in merkwaarde naar 1,12 miljard dollar. Die groei heeft Action niet alleen te danken aan de kracht van haar merk, maar ook aan haar razendsnelle groei in het buitenland. Van de retail-merken moet Action alleen supermarkt Spar (nummer 10) voor zich dulden.

De totale waarde van de retail-branche in de Top 30 heeft ook een flinke boost gekregen door nieuwkomers Coolblue (nummer 16) en Bol.com (nummer 18). Coolblue grossiert in een uitstekende customer service: gratis bezorgen, installeren, testen en recyclen. Bol.com, de Nederlandse tegenhanger van Amazon (de nummer 1 in de wereldwijde editie van BrandZ), is net als vorig jaar de meest toonaangevende online shop in Nederland. Daarbij spelen nieuwe initiatieven als levering binnen 2 uur en het openstellen van hun platform voor andere online retailers zeker een grote rol.

Het combineren van retail met technologie heeft Nederlandse merken ook geen windeieren gelegd. Op 12 in de ranglijst vinden we online maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, wereldwijd beter bekend als Takeaway.com. Thuisbezorgd zag haar merkwaarde met 52 procent tot 1,59 miljard dollar stijgen.

De Top 3 ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell mag zich voor de tweede maal op rij Nederlands waardevolste merk noemen, Heineken houdt de tweede positie en Booking.com blijft nummer 3.

De totale waarde van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken blijft vrijwel gelijk met 92 miljard dollar, 1 procent minder dan vorig jaar. De totale aandelenkoers van de Top 30 Nederlandse merken is maar liefst 28 procent hoger dan de AEX25. In sterke merken investeren levert dus een enorm rendement op.



BrandZ is de grootste studie naar merkwaarde ter wereld en de enige ranking die de waarde van een merk meet door een gedegen analyse van de financiële cijfers te combineren met diepgaand onderzoek naar consumentenervaringen. Over de jaren heen ondervroegen we voor BrandZ meer dan 3,7 miljoen consumenten in 51 markten wereldwijd, waaronder 32,300 Nederlandse consumenten. 

Bram van Schaik, CEO, Kantar Insights Division Netherlands: "De angst dat Nederlandse retailers zouden worden verdrongen door grote, internationale titanen zoals in veel andere landen ter wereld, is tot dusver ongegrond gebleken. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat Nederlandse merken hun lokale markt zo goed begrijpen en weten hoe ze moeten inspelen op de behoeften van de consument. Dat leidt tot een aanbod dat soms praktisch is maar ook cool en eigenzinnig, en tot een hoge standaard in customer service met als resultaat dat Nederlandse merken het internationaal zelf juist heel goed doen."

Tijdens het event waarbij de Top 30 waardevolste merken van 2020 bekend werd gemaakt, reikten WPP en Kantar drie speciale awards uit aan merken die iets bijzonders hebben gepresteerd.

Een van de Special Awards ging naar hoogste binnenkomer Coolblue. Coolblue dat op 16 binnenkomt in de Top 30 is bijzonder servicegericht. In het BrandZ onderzoek scoort Coolblue heel hoog op betrouwbaar en rechtdoorzee, maar de Nederlandse consument vindt Coolblue vooral een vriendelijk merk. Dat is volledig in lijn is met hun pay off alles voor een glimlach, en geeft ze een voorsprong op internationale concurrenten als Amazon.

Ze staan (nog) niet in de Top 30 waardevolste Nederlandse merken, maar Tony’s Chocolonely is een geweldig voorbeeld van een merk dat - met een goede reden - ontregelt. In 2005 werd de fair trade chocoladereep gelanceerd: gegarandeerd slaafvrij. Consumenten gaan helemaal mee in de missie en het verhaal van Tony’s. Het merk scoort het hoogst op de corporate responsibility index en op missie (purpose) van alle Nederlandse merken, een stuk hoger zelfs dan Ikea, Campina of Rituals. Tegelijkertijd scoort Tony’s Chocolonely ook heel goed op innovatie, en wordt het merk het meest van alle ondervraagde merken gezien als dynamisch en trendsetting.

Ook Thuisbezorgd ontving een special award; het merk is het gezondst van alle onderzochte merken. Thuisbezorgd scoort van de Nederlandse merken het hoogst op de Vitality Quotient, de vQ-score. De vQ-score wordt vastgesteld door te meten hoe merken het doen op criteria als purpose, innovation, communication en experience. Wereldwijd behalen bedrijven als Google en Ikea hoge vQ-scores. Thuisbezorgd laat zien hoe je een geliefd merk wordt door een sterke merkervaring te koppelen aan een heldere missie en de juiste innovaties.

Netflix en NOS doen het goed als mediamerken

Er zijn ook - zowel Nederlandse áls internationale - mediamerken onderzocht. Welke mediamerken zijn het waardevolst in de ogen van de Nederlandse consument? In het onderzoek zijn de media-categorieën tijdschriften, muziek & radio, nieuws, online sharing en video meegenomen.

Netflix opereert nog maar zes jaar op de Nederlandse markt en toch voert het bedrijf de ranglijst aan en mag het zich het waardevolste mediamerk van Nederland noemen. Qua bereik heeft Netflix het nog niet eens tot de top 10 mediamerken geschopt, maar het is zo’n sterk merk dat het toch alle andere mediamerken in de ranglijst achter zich laat.



In een tijd waarin veel wordt gesproken over het imago van nieuwsmedia, claimt de NOS de derde plek in de ranglijst en is daarmee het sterkste Nederlandse mediamerk. Dat NOS zich kan meten met internationale entertainment-reuzen als Netflix en YouTube laat zien dat de toekomst voor nieuwsmedia er helemaal niet zo slecht uit lijkt te zien als wel eens wordt beweerd.

In de Top 10 van de 30 waardevolste mediamerken in Nederland treffen we maar liefst zes mediamerken aan in de categorie video. Deze merken doen het hartstikke goed dankzij een groot bereik en zeer tevreden gebruikers. Kijken we naar de hele top 30, dan tellen we zelfs 13 merken in de categorie video.

Sociale platforms hebben juist nog wel wat werk te verrichten. Slechts drie social platforms hebben zich een plaatsje verworven in de Top 30: WhatsApp, YouTube en Facebook.

Internationale mediamerken doen het heel goed in Nederland. Vier van de tien waardevolste mediamerken in Nederland zijn wereldspelers.¦nbsp;   

De Top 30 waardevolste Nederlandse merken doen het ook heel goed over de grens. Sterker nog, driekwart van de totale financiële waarde van de ranglijst van dit jaar wordt in het buitenland verdiend, vooral door merken als Action en Thuisbezorgd.nl.

Nederlandse merken zijn relevante merken

Nederlandse merken komen het best tegemoet aan de behoeften van de consument, en zijn daarmee het meest relevant van alle merken in Europa. Hun BrandZ index score (gemiddeld: 100) steeg naar 124 (119 vorig jaar). Ter illustratie, de merken uit de wereldwijde BrandZ Top 30 scoren gemiddeld 122. Bol.com is een goed voorbeeld van een merk dat uitstekend tegemoetkomt aan de wensen van de consument met een score van 194 op de meaningful index, net als KLM (188), Douwe Egberts (165) en Albert Heijn (158).

We zien een duidelijk verband tussen het beeld dat de consument heeft van de innovatiekracht van een merk en hoe het merk het in de ranglijst doet; stijgers op de ranglijst worden meer gezien als merken die de boel weten op te schudden dan dalers. Dat maakt maar weer eens goed duidelijk wat een belangrijke rol innovatie in merkgroei speelt, waarbij wel moeten worden opgemerkt dat nieuwe innovaties vanzelfsprekend wel zinvol moeten zijn in de ogen van de consument, willen ze impact hebben.

Nederlandse banken hebben te maken met dezelfde macro-economische uitdagingen als andere financiële instellingen overal ter wereld. Maar met een totale waarde van 15.59 miljard dollar  is de branche nog steeds de op twee na grootste in de Nederlandse Top 30 na de energiesector met 19.02 miljard dollar.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

www.wpp.com
www.kantar.com

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief