Marketing Report
[Onderzoek] Nederland heeft begrip voor verdienmodel influencers

[Onderzoek] Nederland heeft begrip voor verdienmodel influencers

Nederland is goed op de hoogte van het verdienmodel van influencers, zo blijkt uit onderzoek* van strategisch influencermarketingbureau XMPLE. Ruim negen op de tien (91,5%) Nederlanders weet dat influencers geld verdienen met hun content. En bijna twee derde (64,4%) heeft begrip voor dit verdienmodel. Meer dan de helft van de Nederlanders (57,5%) vindt het zelfs niet meer dan logisch, aangezien er verder niet betaald hoeft te worden om de content te zien.

Lukas Foks, Head of XMPLE: "De sleutel tot succes in iedere campagne is de goede match tussen influencer en merk. Influencers werken hard om persoonlijke content te creëren die aansluit op de behoefte van hun volgers. Dit resulteert in blind vertrouwen dat ook commerciële content aansluit op het interessegebied van de influencer en dat hun aanbevelingen daarom oprecht zijn. Zolang dit vertrouwen behouden blijft, hebben volgers volledig begrip voor het verdienmodel van influencers."   

Dat relevante content, zowel voor de consument als ten aanzien van de influencer, bijdraagt aan het begrip voor het verdienmodel van influencers, blijkt ook uit het onderzoek. Mensen die begrip hebben voor het verdienmodel geven vaker (+10,7%) aan dat de content aansluit op hun behoefte en geven vaker (+13%) aan influencers oprecht te vinden. Synergie tussen influencer en merk én de content die daar uit voortkomt, zou daarom altijd aan de basis moeten liggen van een goede strategie. 

* Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research onder een representatieve Nederlandse populatie (18-40 jaar) n=955. De resultaten uit het onderzoek hebben betrekking op frequente bezoekers van blogs/vlogs (minimaal 1 keer per maand of meer). De onderzoeksperiode was november 2017 en is uitgevoerd volgens ESOMAR-richtlijnen.

www.xmple.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief