Marketing Report
[Onderzoek] Omzet detailhandel stijgt 4 procent

[Onderzoek] Omzet detailhandel stijgt 4 procent

De detailhandel heeft in maart 4,4 procent meer omgezet dan in maart 2018. Er werden 3,6 procent meer goederen verkocht. Hogere omzetten kwamen voor in zowel de foodsector als de non-foodsector. Daarnaast is online 16,7 procent meer omgezet.

Dat meldt het CBS. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,1 procent hoger dan in maart 2018.

De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met 2,6 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting hadden de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en van de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder. De omzet van de kledingwinkels bleef vrijwel gelijk.

Meer voedingsmiddelen verkocht

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2018. Het verkoopvolume groeide met 3,2 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

De online omzet was in maart 16,7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zonder fysieke vestiging hebben 13,7 procent meer omgezet. De online omzet van winkels die ook een stenen vestiging hadden, groeide met 21,6 procent.

www.cbs.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief