Marketing Report
[Onderzoek] Online kopen van kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijk en telecomapparatuur heel gewoon

[Onderzoek] Online kopen van kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijk en telecomapparatuur heel gewoon

Bijna de helft van de Nederlanders kocht vijf jaar geleden nog geen kleding, sieraden of schoenen online, nu wel. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope in opdracht van Trusted Shops heeft uitgevoerd in verband met het dertigjarig bestaan van internet. Ruim 1.000 Nederlandse consumenten is gevraagd naar hun shopgedrag.

Na kleding, schoenen en sieraden laten de respondenten weten dat zij de volgende producten vijf jaar geleden nooit online bestelden, maar nu vwel via internet kopen:

  • Huishoudelijke apparatuur, zoals een stofzuiger en föhn (30 procent)
  • Telecom, zoals een laptop, tv en iPad (25 procent)
  • Reizen en vliegtickets (20 procent)
  • Uiterlijke verzorgingsproducten, zoals make-up, dagcrème en parfum (18 procent)

Producten die minder populair zijn als het gaat om online shoppen zijn motorvoertuigen, zoals een auto. Zestig procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek namelijk aan dat ze ervan overtuigd zijn nooit een motorvoertuig online aan te schaffen. Nog geen drie procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via internet; dit zijn vooral mannen (72 procent). Dat het nog niet zo makkelijk is om auto’s online te (ver)kopen, heeft Tesla ook aan den lijve ondervonden. Het technologiebedrijf kondigde in april van dit jaar aan te stoppen met de online verkoop van hun Model 3.

Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops: "Vijf jaar geleden konden sommige mensen zich nog niet voorstellen dat ze ooit online een reis zouden boeken of schoenen zouden bestellen, dan is nu helemaal anders. Ik denk dat we hetzelfde gaan krijgen met het online kopen van motorvoertuigen, zoals auto’s. Tesla zal naar verwachting in de toekomst dan ook weer overgaan tot online verkoop van hun voertuigen, maar dan moeten ze hun online en offline verkoopstrategie wel herzien. Ondanks dat mensen het product graag in het echt willen zien, voelen of uitproberen, kun je ook oplossingen verzinnen om de drempel te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan hoge resolutie foto’s en filmpjes, Augmented Reality, reviews en het aanbieden van kopersbescherming"

fotocredit: Rido

www.trustedshops.nl
www.multiscope.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief