[Onderzoek] Retail in 2023: Hoe wapen je als retailer in deze roerige tijden?

[Onderzoek] Retail in 2023: Hoe wapen je als retailer in deze roerige tijden?

Ieder jaar staan retailers weer voor uitdagingen, maar zo aan het einde van het jaar lijken het er meer dan ooit: duurzaamheid, diversiteit, inclusiviteit, personeelstekort, digitale transformatie, productontwikkelingen en natuurlijk inflatie. Fitzroy sprak met acht retailexperts en ontdekte vier verschuivingen in het retaillandschap.

Phygital: van fysiek en digitaal, naar hybride

Hybride levensstijlen en de behoefte aan on demand, hebben het landschap van retail voorgoed veranderd. Winkelen - of het nu gaat om dagelijkse boodschappen, mode of een nieuwe auto - draait steeds meer om multi-zintuiglijke interactie en soepele ervaringen rondom de transactie. Technologie zal naar verwachting alomvertegenwoordigd zijn, maar tegelijkertijd ook onzichtbaar. Met als doel de gebruiker unieke, soepele en interactieve ervaringen te bieden.

Retail Clubhouse: van cash naar cultural currency

Met de toename van online verkopen, lijkt de rol van de fysieke winkel voor sommige retailers te veranderen. In sommige situaties wordt de winkel een clubhouse. Een huis dat inspiratie voedt door middel van unieke ervaringen en artikelen. En waar communityvorming het overkoepelende doel is. Hoewel de clubhouse-beweging in retail los lijkt te staan van de digitalisering, gaan de twee wel degelijk hand in hand. Het ‘gericht zoeken’-element van de digitale wereld, voedt het concept van ontdekken binnen het winkellandschap. Door deze op ontdekking gebaseerde aanpak te faciliteren kun je als curator cultureel relevant worden voor je community.

Smartism: van showing naar knowing

Consumenten zullen langer stilstaan bij het aanschaffen van producten. Gaan (online) vergelijken en bekijken meer reviews. Als retailer zul je het eerlijke verhaal van het product moet vertellen; hoe het gemaakt is (process) en door wie (people). Niet alleen voor duurdere producten, maar juist ook voor de goedkopere. Want daar zit eigenlijk de meeste twijfel. Hoe goed is de kerstverlichting van de Action eigenlijk? Geef duidelijke informatie en laat eventueel met objective studies zien dat jouw product echt langer meegaat. Zo krijgt de prijs van het product meer waarde.

Green hedonism: van duurzaamheid naar groene luxe

De nieuwe focus op duurzaamheid gaat niet langer enkel over biologische alternatieven of lagere voetafdrukken, maar over een holistische benadering van een betere toekomst. Een toekomst waarin duurzaamheid het nieuwe sexy is én het nieuwe normaal. Het wordt geïntegreerd in alles wat we doen en kopen. En omdat de verwachtingen toenemen, zijn de ogen gericht op (grote) merken en organisaties om zoveel mogelijk te doen aan duurzaamheid.

Veranderingen omarmen

Of je een kleine of grote retailer bent, de vier verschuivingen beschreven in deze whitepaper kunnen niet worden genegeerd.. We sporend daarom retailers dan ook aan ervoor te zorgen dat ze nadenken over hoe zij deze veranderingen gaan omarmen. De retailmarkt is een zeer dynamische markt die natuurlijk gaat over transacties. Maar zeker ook over interacties, creativiteit, het prikkelen van de verbeelding en nieuwe dingen uitproberen. Zelfs in deze roerige tijden.

Download hier de 58 pagina tellende whitepaper.

www.fitzroy.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.