Marketing Report
[Onderzoek] Ruigrok NetPanel: Nederlandse consument klaar voor Amazon

[Onderzoek] Ruigrok NetPanel: Nederlandse consument klaar voor Amazon

In de loop van 2020 betreedt Amazon de Nederlandse e-commerce markt. Waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn en experts voorspellingen doen over de impact op de markt, lijkt de consument er wel klaar voor.  Dit stelt Ruigrok NetPanel die een onderzoek daarnaar heeft gedaan met een steekproef van 741 responden tussen 18 en 91 jaar die representatief zijn naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Hoewel er nog geen Nederlandse website beschikbaar is, is Amazon geen onbekende webwinkel meer. Driekwart (74 procent) van de Nederlanders kent Amazon van naam. De nieuwe speler doet hiermee niet ver onder voor concurrent AliExpress (80 procent). Nederlandse spelers Bol.com (98 procent) en Coolblue (89 procent) zijn de bekendste webwinkels.

Veel Nederlanders hebben zelfs al ervaring met Amazon. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat de helft van Nederland al eens iets heeft gekocht bij Amazon. Een op de tien doet zelfs meerdere keren per jaar een aankoop. Ook onder niet-kopers zien we veel potentie. Bijna de helft (45 procent) van deze groep overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te kopen.

Uit het jaarlijkse What's Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel is bekend dat bijna alle Nederlanders wel eens online aankopen doen. Hoewel hier het plafond bereikt lijkt te zijn, is te verwachten dat de komst van Amazon de e-commerce markt in Nederland zal laten groeien. Niet alleen het platform van Amazon biedt een uitbreiding van het aanbod, maar ook andere webwinkels breiden het assortiment uit. Zo kan je sinds enkele dagen een uitgebreid kledingassortiment bij Bol.com vinden. Ruigrok NetPanel verwacht dat consumenten vaker online aankopen gaan doen en dat de waarde van het winkelmandje toe zal nemen. De komst van Amazon is vooral een bedreiging voor het marktaandeel van grote en kleine webwinkels.

De barrières die consumenten noemen om een aankoop bij Amazon te doen, lijkt Amazon redelijk eenvoudig weg te kunnen nemen. Het grootste bezwaar is op dit moment dat consumenten niet weten wat Amazon verkoopt, 38 procent noemt dit als reden. De marktintroductie van Amazon zal waarschijnlijk gepaard gaan met een grootse marketingcampagne die ook de inhoudelijke bekendheid zal vergroten. Eén op de drie niet-kopers (35 procent) zegt liever producten te kopen bij een Nederlandse webwinkel. De verwachting is dat een .nl webshop en Nederlandse klantondersteuning dit argument grotendeels onderuit kunnen halen. Dit zagen we eerder bij Zalando; een Duitse speler die zich inmiddels de grootste online kledingzaak van Nederland mag noemen.

Een op de vijf Nederlandse consumenten die nog geen klant van Amazon is, heeft vragen bij de verzendkosten en retourzendingen. Waarschijnlijk sluit Amazon hiermee aan bij wat we gewend zijn van andere webwinkels; geen verzendkosten bij een minimum bestelbedrag en gratis retourneren (voor de meeste producten). Amazon heeft al enkel distributiecentra in Duitsland, net over de grens van Nederland. Dit maakt ook de handling en levertijd van bestellingen acceptabel.

Barrières waar andere buitenlandse spelers als AliExpress mee te maken hebben en die lastiger te overkomen zijn, zoals een slecht imago, een lage betrouwbaarheid of zelfs wantrouwen, zien we niet terug bij Amazon. Waar 50 procent van de niet-kopers van AliExpress verwacht dat de producten van lage kwaliteit zijn, is dit voor Amazon slechts 7 procent. Ook twijfel over of producten echt of nagemaakt zijn en of bestellingen wel echt aankomen spelen in vergelijking met AliExpress nauwelijks een rol.



www.amazon.nl
www.ruigroknetpanel.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief