Marketing Report
[The Choice] Zo bereik je de (aanstaande) moeder

[The Choice] Zo bereik je de (aanstaande) moeder

Tijdens de eerste zwangerschap worden ongelofelijk veel producten gekocht. En ook in de jaren erna schaffen ouders veel aan. Sanoma en marktonderzoekbureau The Choice onderzochten voor 62 producten en diensten de customer journey van 8.900, aanstaande, moeders.  

Met een nieuw gezinslid worden andere aankoopcriteria belangrijk voor moeders. De marketeer heeft maar kort de tijd om het product bij deze waardevolle doelgroep onder de aandacht te brengen en merkvoorkeur te creëren. Sanoma liet The Choice voor de derde keer het First Time Mums-onderzoek uitvoeren onder de doelgroepen van Ouders van Nu, Kek Mama en VIVA Mama.

Martin Siebelhoff, directeur van The Choice Marketing: "Het First Time Mums-onderzoek bewijst dat het juiste moment en de relevantie van het aanbod en de informatie van groot belang is om moeders te bereiken. Het geeft een gedetailleerd beeld van hoe moeders beslissen tot een aankoop voor vele producten en diensten."

Ondanks dat een aantal producten pas in een latere fase wordt gekocht, oriënteert de aanstaande moeder zich óók op deze producten tijdens haar zwangerschap. Neem bijvoorbeeld het openen van een spaarrekening: 50 procent van de zwangeren oriënteert zich hierop. Maar pas in de babyfase (56%) en dreumesfase (62%) is het kind in bezit van een spaarrekening. Het is belangrijk om in de oriëntatiefase awareness te creëren, wat leidt tot conversie in een later stadium.

Meerdere van de grotere aankopen worden al vroeg in de zwangerschap aangeschaft. Zo bezit 52 procent van de vrouwen na 4-5 maanden zwangerschap al een box, 55 procent een autostoel, 59 procent meubels voor de babykamer en 63 procent een kinderwagen.

Meer dan drie op de vijf vrouwen gaat minder werken zodra hun kind wordt geboren. Grootouders spelen een grote rol bij de opvoeding, 60 procent heeft zelfs een vaste oppasdag. Ook heeft het krijgen van een kind een positief effect op het voedingspatroon van de moeder. Zij gebruikt meer groente en vitamines en minder suiker en zout naarmate het kind ouder wordt.

Gemiddeld geeft de (aanstaande) moeder een 7,7 als gelukcijfer. De mooiste momenten volgens moeders: vakantie, samen zijn en de ontwikkeling die haar kind doormaakt. Zorgen hebben moeders uiteraard ook. Zoals financiële zorgen, de gezondheid van het kind en de eigen gezondheid. Andere uitdagingen zijn onder andere: lastig me-time creëren (48%), slaaptekort (45%) en gewichtsproblemen (28%). Opvallend is dat 10 procent van de (aanstaande) moeders aangeeft geen zorgen te ervaren.

www.sanoma.nl
www.thechoicemarktonderzoek.nl

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief