[Onderzoek] Minder optimistische jongeren laten de metaverse links liggen

[Onderzoek] Minder optimistische jongeren laten de metaverse links liggen

De rol van social media in het leven van jongeren blijft groeien. Maar dat komt niet door de metaverse. De grootste hype van het moment, is vooralsnog vooral dat. Dat blijkt uit het Grote Jongerenonderzoek 2022, uitgevoerd door Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Het was de zesde keer dat jongeren werden ondervraagd over hoe ze denken over onderwerpen als gezondheid, mobiliteit, normen en waarden, duurzaamheid en financiën.

Veel aandacht gaat de laatste tijd uit naar de metaverse. Mark Zuckerberg en Meta hebben een bijna heilig geloof in dit digitale netwerk van aan elkaar gekoppelde, virtuele werelden. Het gebruik blijft echter ver achter, ook onder jongeren. Slechts 2 procent van de ondervraagden geeft aan de metaverse te bezoeken. Er is ook bijna geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, Gen Z’ers en millennials.

Versnipperd medialandschap

Jongeren besteden hun tijd wel aan andere socialmediakanalen en diverse vormen van televisie kijken. Zowel aan de kant van social media als aan de kant van televisie zien we het landschap versnipperen. Social media als TikTok, Discord, YouTube en Twitch zijn een stuk populairder geworden. Netflix is nog steeds koploper bij de streamingdiensten, maar verliest wel terrein, voornamelijk aan Disney+ en Videoland.

De groei van de mediaconsumptie van jongeren komt wel met een keerzijde. Dit jaar zien we voor het eerst dat een groeiende groep jonge mannen aangeeft verdrietig, onzeker of zelfs depressief te zijn na het gebruik van social media. Jongeren zien überhaupt de toekomst van de wereld minder rooskleurig in: 2018 dacht 53 procent dat de wereld een slechtere plek zou worden, nu is dat 64 procent.

Gezond leven

Jongeren geven hun eigen gezondheid slechts een 7,1. Een flinke daling ten opzichte van de 7,7 in 2020. Als het gaat over sporten zien we een polarisatie ontstaan. 32 procent geeft aan meer te sporten dan voorheen, maar daar tegenover staat dat 31 procent zegt juist minder te sporten. Hetzelfde zien we bij gezond eten. Daar zegt 22 procent gezonder te zijn gaan eten, tegenover 23 procent die aangeeft juist ongezonder te zijn gaan eten.

Het lijkt alsof jongeren steeds scherpere keuzes maken. Wellicht als manier om hun identiteit vorm te geven, een thema dat altijd relevant is voor jongere generaties, zeker in deze tijdsgeest. Opvallend is daarbij de licht dalende trend als het gaat om vegetarisch of vegan eten bij vrouwen. Diezelfde daling zien we bij het aantal mensen dat verwacht minder vlees te gaan eten. Hoewel het diversiteit in producten en het aanbod de afgelopen jaren enorm toegenomen zijn lijkt dit een gering effect te hebben op de consumptie.

Reclame via influencers

Dat jongeren niet staan te springen om reclame is niets nieuws. Wel opvallend is dat reclames door influencers het meest irritant worden gevonden. Vooral millennial-mannen staan nogal negatief tegenover reclame bij influencers. Hoewel ook vrouwen niet al te positief zijn, zien we wel dat ze vaker tot aankoop overgaan, nadat een influencer iets heeft aangeprezen. Belangrijk is wel dat de influencer goed aansluit bij het type product of dienst dat wordt aangeprezen en dat de influencer er zelf echt enthousiast over is.

In het volledige whitepaper worden nog meer interessante thema’s behandeld. Zo gaat het onderzoek dieper in op de houding van jongeren ten opzichte van online privacy, hoe duurzaamheid zich vertaalt naar hun dagelijkse leven en nog meer insights over welke doelgroep je het beste op welke manier kunt bereiken.

www.mediatest.nl

www.mediahuis.nl

www.wayneparkerkent.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.