Marketing Report
Open brief VEA inzake racisme: Het moet anders, we voelen ons verantwoordelijk

VEA, de vereniging van communicatie-adviesbureaus, heeft een open brief gestuurd onder de titel Het moet anders, we voelen ons verantwoordelijk, naar aanleiding van de discussies en protesten tegen racisme

Wij zijn met de neus op de feiten gedrukt. Door de gebeurtenissen in de VS is boven water gekomen wat voor veel landgenoten van kleur al lang een feit was. Alledaags racisme bestaat en speelt een grote rol in hoe we met elkaar omgaan. En daar gaat te veel niet goed. We vormen nog geen inclusieve samenleving en veel uitsluiting gebeurt bijna onopgemerkt. Niet wit zijn zorgt ervoor dat je vaak begint met een achterstand.

De VEA steekt de hand in eigen boezem. Als branchevereniging van de creatieve industrie zijn we verantwoordelijk voor de beelden
die we oproepen in belangrijke media via onze reclame-uitingen. We hebben daarin steken laten vallen. Het is ons zelfs decennialang nauwelijks opgevallen dat het werk dat we maken geen reële afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. Nederland is een welvarend land waar mensen van over de hele wereld hun plek hebben gevonden. Die mensen zijn allemaal onderdeel van de samenleving en velen van hen zouden veel beter gerepresenteerd moeten worden in het werk dat wij maken. En dat geldt niet alleen voor het werk. Dat geldt ook voor de diversiteit in ons VEA-bestuur, de Effie Awards jury en ook de samenstelling binnen onze bureaus. Daar ontbreekt het aan diversiteit.

Dat moet anders. We voelen ons verantwoordelijk. Daarom komen we met het volgende actieplan. Acties waar je ons op mag aanspreken:

1. We doen structureel onderzoek naar de samenstelling van onze bureaus en zullen
hierover rapporteren. De eerste resultaten daarvan verwachten we in het najaar van 2020.

2. We doen structureel onderzoek naar de mate van representatie en stereotypering in het werk dat we maken. In samenwerking met Kantar hebben we de afgelopen maanden 400 televisiecommercials geanalyseerd. Volgende week komen we
versneld met de rapportage.

3. Aan zowel bestaande als nieuwe leden zullen we actief vragen naar het aanwezige diversiteitsbeleid bij de bureaus. We bieden daarbij hulp.

4. Voor het management en HR-functionarissen van onze bureaus zullen we biass
consciousness sessies organiseren.

5. De VEA ondersteunt bureaus met advies en tools in diverse fases. Van briefing casting tot finale check op stereotypering en diversiteit.

6. Met ingang van het juryjaar 2021 is 20 procent van het aantal Effie-juryleden een vakprofessional van niet-Westerse achtergrond.

7. Naast de acties die we zelf initiëren sluiten we ons van harte aan bij ander branchebrede initiatieven. Zoals de initiatieven die onderdeel zijn van de Dutch Marketing Creativity Diversity Fund dat door de ADCN geïnitieerd is. En we blijven graag leidend in de Coalitie Beeldvorming in de Media.

Ten slotte

Tot nu toe voerden we de discussie vooral achter gesloten deuren. Daar heeft de buitenwereld niets aan. We kunnen pas veranderen als we erkennen dat er een probleem is, opstaan, ons uitspreken en actie ondernemen. We accepteren het niet langer van elkaar dat we zwijgend toekijken.

Daarom zijn we niet langer stil en is het tijd voor actie. Niet alleen vandaag. Maar structureel.

Namens bestuur en directie van de VEA.

Marion Koopman - Voorzitter VEA
Talmon Kochheim - Directeur VEA

www.vea.nl

Uitgelicht