Marketing Report
Outreach: Aandeel DOOH nadert 50 procent

Outreach: Aandeel DOOH nadert 50 procent

De bestedingen aan DOOH-reclame zijn in de eerste drie kwartalen van 2022 uitgekomen op 165 miljoen euro. Dat is 53 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei bij de traditionele vormen van OOH bedroeg 44 procent, digitaal nam 65 procent toe. Dat meldt Outreach, de overkoepelende marketingorganisatie van out of home reclame (OOH) in Nederland.

Het aandeel van digitaal ten opzichte van traditioneel kwam in het derde kwartaal uit op 49 procent. Nog niet eerder kwam dit aandeel zo hoog uit.  De markt voor buitenreclame laat een afnemende groei zien als gevolg van de verder afgenomen effecten van de coronamaatregelen. Die maatregelen hebben vanaf het voorjaar van 2020 gezorgd voor enorme dalingen van de bestedingen aan OOH, wat vervolgens een jaar later weer tot flinke groeipercentages leidde.

Verdeling traditioneel vs digitaal

Die grote schommelingen zijn nu grotendeels verdwenen, waardoor de autonome groei van de markt veel beter in beeld komt. In het derde kwartaal namen de bestedingen ten opzichte van Q3 vorig jaar met 25 procent toe tot een budget van 57 miljoen euro, verdeeld over 29 miljoen euro traditioneel en 28 miljoen euro digitaal.

Programmatic advertising

In het groeiende deel digitaal is ook steeds meer ruimte voor programmatic. Inmiddels wordt 34 procent van de digitale omzet verhandeld via deze vorm van inkoop. De verwachting is dat dit aandeel nog verder zal oplopen.  

Met de huidige groeicijfers is buitenreclame op weg naar een jaaromzet van bijna 235 miljoen euro. Dat zou een absoluut record betekenen en bewijzen dat (D)OOH een meer dan dynamische markt is die blijkbaar in staat is om grote klappen op te vangen en daarna heel snel weer te herstellen.

www.outreach.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.