Marketing Report
[Interview] Paul Merrienboer (Check) over deelscooterplatforms: dit is pas het begin interview

[Interview] Paul Merrienboer (Check) over deelscooterplatforms: dit is pas het begin

Paul van Merrienboer is Managing Director van het in 2019 opgerichte scooterdeelplatform Check. We spreken hem over hoe hij zijn bedrijf op de kaart heeft gezet en zijn ambities.

Hoe ben je op het idee gekomen van een scooterdeelplatform?

Voordat ik bij Check werkte heb ik bij Greenwheels gewerkt. Een van de grootste deelautobedrijven in Nederland. Daar ben ik gefascineerd geraakt hoe inefficient we in steden omgaan met ruimte. In die tijd zag je ook diverse micromobility initiatieven ontstaan: het delen van stepjes, fietsen en scooters. Je zag dat de motivatie om van deelvoertuigen gebruik te maken veranderde van primair: “groen doen” naar “functioneel (en tegelijkertijd groen doen)”.  Het concept was toen nog vrij klein. In mijn zoektocht naar een nieuwe challenge in de micromobility liep ik op het juiste moment tegen de juiste mensen aan met hetzelfde idee.

Er zijn concurrenten als Felyx en Go Sharing. Wat onderscheidt jullie en hoe positioneren jullie je?

Alle drie de bedrijven bieden op dit moment deelscooters aan in Nederlandse steden die gehuurd kunnen worden met een app en betaald per minuut. Dat is vergelijkbaar en voor een nieuwe productcategorie eigenlijk heel goed.

Het verschil zit hem onder de motorkap. Check heeft haar platform from the ground up zelf gebouwd, we zijn een technologiebedrijf die het product snel kan aanpassen aan wensen van gemeenten en gebruikers waar we actief zijn. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de realisatie van een uniek incentiveringsprogramma: Coins. Iedereen die netjes met onze scooters om gaat wordt beloond met Coins die gratis minuten vertegenwoordigen. Hierdoor hebben we een hogere user activity en minder parkeerklachten weten te realiseren.

Jullie richten je op houders van rijbewijzen. Is dat bewust en welke doelgroep trekken jullie het meeste aan en waarom?

We spelen een belangrijke rol in mobiliteitstransformatie waarbij we met name in steden minder afhankelijk worden van autobezit en -gebruik. Eén op de drie ritten op een scooter zou anders met een auto gedaan zijn. Dit is de reden dat we ons ook specifiek richten op inwoners en forenzen in de stad met een rijbewijs. Op dit moment is de gemiddelde leeftijd van onze klanten dicht tegen de 30 jaar.

Hoe heb je je marketing en promotie ingericht?

Feitelijk zijn onze scooters en users de belangrijkste kanalen om nieuwe klanten te werven. Via onze member get member campagnes komen tussen de drie en vier van de tien nieuwe klanten binnen. Andere klanten komen via paid/search waar we niet extreem veel in investeren. De meeste users komen organisch.

Hoe draait het bedrijf, ben je inmiddels winstgevend en hoe verklaar je het succes?

We hebben bij Check vanaf het begin een strakke focus op de unit economics van een rit gehad en zijn waakzaam geweest om een groot hoofdkantoor te realiseren. We proberen problemen altijd op te lossen met technologie in plaats van mensen tegen een probleem aangooien.  Daarnaast denk ik dat het hebben van een eigen platfform uiteindelijk een beter product tegen lagere kosten (dan SaaS platform) biedt. Nieuwe initatieven valideren we altijd klein voordat we schalen (of killen als dit niet levensvatbaar blijkt te zijn). Door deze focus draait het bedrijf zwarte cijfers.

In het huidige investeringsklimaat is het een prettige gedachte dat Check sinds het voorjaar van 2021 winstgevend is op groepsniveau. We hoeven ons geen zorgen te maken maar moeten uiteraard altijd waakzaam blijven.

Soms is er wat te doen over de scooters. Ze nemen ruimte in en soms wordt beweerd dat ze niet duurzaam zouden zijn waardoor die claim niet gemaakt mag worden in reclames. Hoe ga je daarmee om?

Ik ben de laatste die zal beweren dat het product nu perfect is. Er is werk aan de winkel voor aanbieders en voor gemeenten om het product beter te laten integreren in steden. Er lopen veel initiatieven waar ik ook veel van verwacht maar die zijn niet morgen gerealiseerd. Persoonlijk geloof ik er in dat we altijd transparant moeten zijn over onze positieve en negatieve impact en dit ook middels data onderbouwen: hoeveel overlast, hoeveel positioeve impact, hoe duurzaam is het product werkelijk?

Je bent naast de 17 Nederlandse gemeenten ook actief buiten de landsgrenzen in het Duitse Dusseldorf. Wat zijn je verdere plannen?

We hebben inmiddels ruim een half miljoen gebruikers die ons regelmatig gebruiken. Deze users gebruiken ons nu maar voor een piepklein deel van hun mobiliteitsbehoefte. Aan onze open-rates van e-mails of appgebruik zien we dat de huidige community zeer betrokken is bij ons merk. Er ligt dus een enorme kans om een breder pallet aan te bieden aan die users. We zullen ons product dus verder gaan verrijken, maar altijd: eerst valideren, dan verder groeien. Ook voor internationale kansen houden we onze ogen open. Focus en niet teveel tegelijk is hier het mantra: meer nee zeggen dan ja zeggen.

Welke ontwikkelingen verwacht je verder?

Steden en aanbieders zullen volwassener worden in het aanbieden van deze vorm van individuele mobiliteit. Aan de horizon zie ik nog wel een vorm van samensmelting ontstaan tussen openbaar vervoer en deelmobiliteit. Meer dan 30 procent van onze ritten heeft al een start- of stoplocatie in de buurt van een station. Op dit moment werken we daarom bijvoorbeeld nauw samen met de NS om een deur-tot deurdienst optimaal te kunnen faciliteren. We zijn vindbaar in de NS app en je kunt een Check-rit al betalen met de NS Buisnesscard. Dit is pas het begin.

Lezers van het interview die graag meer willen weten over Check en Paul Merrienboer kunnen het evenement MarCom075 bezoeken. Gratis aanmelden voor het event kan door hier op te klikken.

www.ridecheck.app

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief