Marketing Report
[Preview] Andy Mosmans en Patrick van Thiel komen met boek over branding nieuws

[Preview] Andy Mosmans en Patrick van Thiel komen met boek over branding

Auteurs Andy Mosmans en Patrick van Thiel maken op toegankelijke wijze duidelijk waar branding in de volle breedte over gaat. Vanuit een niet eerder gepresenteerde brede invalshoek geven ze houvast bij het (door)ontwikkelen en bestuderen van merken.

Waar branding, of merkmanagement, ooit een puur tactische reclame- en designactiviteit was, heeft het vakgebied zich inmiddels ontwikkeld tot een strategische ondernemings- en marketingactiviteit. Vroeger ging het om the name of the game. Nu om the game of

the name. Oftewel: het totale proces waarmee een organisatie met haar merk(en) structureel een marktpositie probeert te creëren, te handhaven en uit te bouwen.

Een sterk merk merk je

Moderne merken geven richting en betekenis aan het denken en doen van zowel aanbieders als vragers in een markt. En zijn: a shortcut to decision making. Omdat merken mensen helpen kiezen. Op de consumentenmarkt, maar ook op de zakelijke markt, de investeringsmarkt en de arbeidsmarkt. Merken hebben zich ontwikkeld van simpele trademarks tot organiserende principes. Moderne merken fungeren als concepts that drive the business. Een sterk merk, merk je! Aan alles.

Een merk is een mentaal fenomeen

Jeff Bezos omschrijft het begrip merk als: “Wat ze over je zeggen als je niet in de kamer bent.” In essentie is de omschrijving van Bezos helemaal niet zo gek. Hij maakt op deze manier duidelijk dat een merk allereerst een bepaalde bekendheid moet hebben. En iets opmerkelijks. Anders zullen mensen er namelijk niets over zeggen. De ze over wie Jeff het heeft kunnen allerlei soorten mensen zijn. Bijvoorbeeld klanten, maar ook medewerkers, investeerders of concurrenten.

Vaak verschillen de meningen van al deze stakeholders van elkaar omdat ze tot verschillende groepen behoren. Uit de quote van Jeff Bezos wordt ook duidelijk dat een merk bestaat in het geheugen (en het gevoel, het hart) van mensen. Een merk is een mentaal fenomeen; een associatienetwerk in ons brein. In tegenstelling tot een product kan het niet op je voet vallen. Ondanks dat merken ontastbaar zijn, betekenen ze heel veel voor mensen.

Branding staat voor betekenisontwikkeling

Branding gaat over beeldvorming. En branding gaat om bekendheid, maar bovenal om betekenisontwikkeling. Die betekenis wordt beoordeeld. Leidt bij voldoende betekenis tot beweging en tot business. En bij gebrek aan betekenis tot vraaguitval. Mensen stemmen met hun voeten. Steeds vaker willen merken, mede daarom, niet alleen de beste van de wereld zijn, maar ook de beste voor de wereld. Ze opereren niet alleen vanuit een idee, maar ook vanuit een ideaal, of een tot de verbeelding sprekende purpose.

Andy Mosmans is ondernemer, adviseur en opleider op het vlak van branding, marketing en communicatie. Hij publiceert regelmatig in (internationale) vakbladen. Patrick van Thiel is brand consultant, executive coach, part time docent en toezichthouder bij musea.

BRANDING is onder meer te bestellen via de site van Uitgeverij Noordhoff.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief