Marketing Report
Nestlé Purina schakelt de 4orange Category Scan in 

Nestlé Purina schakelt de 4orange Category Scan in 

Honden- en kattenvoedingsmerk Nestlé Purina schakelt 4orange in om een beter beeld te krijgen van afzetmarkten voor diervoeding. Dat levert vaak verrassingen inzichten op, waardoor de omzet hoger kan worden.

Meer honden of katten?
Purina, onderdeel van Nestlé, is al meer dan 85 jaar fabrikant van bekende merken honden- en kattenvoeding zoals Gourmet, Felix & ProPlan. Data zijn voor Purina van essentieel belang, vooral om te bepalen hoe speciaalzaken het best te bedienen zijn.

Peter Nijhoff is MDO-specialist channel manager (Marketing Development Organization) bij Nestlé Purina. Hij is verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie rond de levering aan dierenspeciaalzaken: "We weten precies hoeveel honden en katten er in ieder marktgebied zijn. Op basis daarvan kunnen we er achter komen hoe goed we het doen in onze afzetgebieden en waar nieuwe verkoopkansen liggen. Als we bijvoorbeeld zien dat in een bepaalde wijk veel bezitters van grote honden wonen, kunnen we een huis-aan-huis-mailing in die wijk plannen. Bijvoorbeeld met een ludieke actie: wie heeft de grootste hond?"

Naast het aantal huisdieren spelen ook allerlei andere factoren een rol. "Een kleine dierenspeciaalzaak in de stad heeft bijvoorbeeld een heel ander verzorgingsgebied dan een grote winkel op een industrieterrein."

Verrassende inzichten
Door het gebruik van de 4orange Category Scan kunnen de data worden verzameld, gemodelleerd en op een aantrekkelijke manier worden toegepast en gepresenteerd. "In het verleden hadden onze vertegenwoordigers die speciaalzaken bezoeken alleen maar een Excel-sheet. Dat leverde een heel statische presentatie op. Met de 4orange Category Scan kunnen ze in veel meer detail allerlei gegevens ophalen en gezamenlijk met de klant het marktgebied bepalen.

Peter Nijhoff: "Een voorbeeld: historisch gezien richten dierenspeciaalzaken zich vooral op honden. Dat is logisch, omdat hondenvoeding vaak in grootverpakking gekocht wordt en hondenbezitters vaak extra producten kopen – manden, vlooiendruppels, borstels, kluiven enzovoort. Maar stel dat in een gebied veel meer katten dan honden zijn, dan is het toch zonde om die markt te laten liggen."

Een voordeel van de tool is dat je gemakkelijker de dialoog aan kunt gaan met de klant. "Onze klanten kennen de markt en hun afzetgebied natuurlijk al heel goed. Toch komen we samen vaak tot verrassende inzichten en zien we nieuwe mogelijkheden."

Terugkerende klanten
De dialoog aangaan met speciaalzaken is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Peter Nijhoff: "De meeste fabrikanten hebben als enige doel zo veel mogelijk producten in de schappen te krijgen. Wij proberen te zorgen dat de categorie als geheel gaat groeien en wij relevant blijven in de belangrijke markten. De 4orange Category Scan helpt daar enorm bij. In supermarkten zijn we marktleider, maar dat zien we niet altijd terug in de speciaalzaken. Daar is veel meer concurrentie."

"Als onze bekende merken dierenvoeding in een speciaalzaak terechtkomen, kan dat ook voor meer bezoekers in die winkel zorgen. Stel dat je als klant je favoriete dierenvoeding ziet staan voor een prijs per kilo die aantrekkelijker is dan wanneer je het steeds in kleinere verpakking koopt bij de supermarkt. De kans dat je dan regelmatig in die winkel terugkomt, en ook wat andere benodigdheden voor je hond of kat koopt, is dan groot. Als je als winkel je klant kunt binden met voeding, is de kans groot dat die klant iedere vier of vijf weken terugkomt."

4orange helpt bedrijven met ambitie naar the next level in data maturity!


www.4orange.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief