Marketing Report
RTL Nederland haalt opnieuw recordomzet en resultaat

RTL Nederland haalt opnieuw recordomzet en resultaat

RTL Group heeft opnieuw een recordomzet voor RTL Nederland gerapporteerd. In 2022 haalde RTL Nederland een omzet van 636 miljoen euro, oftewel 10,6 procent meer dan 2021. Het aangepaste ebita-resultaat bedroeg 161 miljoen euro. Dat is een resultaatverbetering van 50,5 procent. 

Minder stijgingen in tweede helft 

Uit een door Marketing Report gemaakte berekening blijkt dat in de tweede helft van 2022 de omzet steeg met 11 miljoen euro naar 333 milljoen euro. In de eerste helft van 2022 steeg de omzet met 50 miljoen euro naar 303 miljoen euro. 

Het aangepaste ebita-resultaat steeg in de tweede helft met 22 miljoen euro naar 75 miljoen, terwijl 32 miljoen euro aangepaste ebita-stijging naar 86 miljoen was gerealiseerd in de eerste helft van 2022.

Videoland

Videoland zag zijn abonnee-aantallen in het vierde kwartaal stijgen met 112.000 naar 1,221 miljoen abonnees. In een jaar tijd steeg het abonnee-aantal met 129.000. Met name in het vierde kwartaal kwam Videoland met aanbiedingen van 1 en 2 euro per maand voor gebruikers van RTL XL.

Geheel RTL Group

De omzet van RTL Group steeg in 2022 met 8,8 procent naar 7,224 miljard euro. De aangepaste ebita daalde met 6 procent naar 1,08 miljard euro. Het operationele ebit-resultaat daalde met 48,3 procent naar 987 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde met 47,3 procent naar 766 miljoen euro. In 2021 werd op groepsniveau nog een stijging gerapporteerd.

In 2022 verkocht RTL Group zijn Kroatische en Franstalig Belgische activiteiten.

Streaming

In totaal zijn er 5,488 miljoen streamingabonnees op RTL+ in Duitsland en Hongarije alsmede Videoland in Nederland. Dat is op jaarbasis een stijging van 44,3 procent. In een jaar tijd wist RTL+ in Duitsland met 48,1 procent te stijgen naar 4,016 miljoen betalende abonnees mede dankzij overeenkomsten met Deutsche Telekom en de aankoop van sportcontent alsmede originele formats en de lancering van RTL+ Musik.

In Nederland wordt het stijgende aantal van 1,221 miljoen abonnees naast de aanbiedingen, toegeschreven aan series als Mocro Maffia, de documentaire over Andre Hazes, kickboxen en Handmaid’s Tale.

De totale streamingomzet bedroeg 267 miljoen euro; dat is 19,7 procent meer dan 2021.

RTL Deutschland en Groupe M6

In Duitsland steeg de omzet bij RTL Deutschland met 14,1 procent naar 2,766 miljard euro met een aangepaste ebita van 459 miljoen euro (een daling van 15,2 procent). RTL Deutschland heeft van aandeelhouder Bertelsmann de Duitse uitgever Gruner+Jahr onder zijn hoede gekregen in januari 2021. In Frankrijk daalde de omzet bij Groupe M6 met 2,4 procent naar 1,357 miljard euro met een aangepaste ebita-winst van 304 miljoen euro (7,6 procent minder dan 2021). De fusie van Groupe M6 is in september 2022 afgeketst doordat de mededingingsautoriteiten daar niet akkoord mee konden gaan.

Productiebedrijf Fremantle haalde een omzet van 2,766 miljard euro (een stijging van 14,1 procent vergeleken met 2021) waarbij het ebita-resultaat met 14,9 procent is gestegen naar 162 miljoen euro.

2023

In 2023 verwacht RTL Group in totaal 0,23 miljard aan streamingverliezen, een totale omzet van 7,3 tot 7,4 miljard euro te behalen met een aangepaste ebita van 1 miljard euro. Dit ligt in de lijn van de resultaten van 2022.

Sven Sauvé

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “2022 was een jaar om trots op te zijn. Onze lineaire zenders wisten een record marktaandeel te realiseren van 34,7 procent in onze kerndoelgroep van 25-54 jaar. Ook met Videoland groeiden we gestaag door naar 1.221 miljoen betalende abonnees, terwijl steeds meer internationale toetreders een gooi doen naar de gunst van de Nederlandse kijker. Deze prestatie heeft geleid tot dit fantastisch financieel resultaat.

Deze resultaten maken het mogelijk voor ons om door te blijven investeren in succesvolle Nederlandse content en onze nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Steeds vaker werkt onze RTL Creative Unit samen met producenten in de markt ideeën uit tot succesvolle programma’s die regelmatig ook internationaal worden omarmd. De Verraders won zelfs een Rose d’Or en is inmiddels uitgebreid naar twaalf landen. Dat smaakt naar meer."

Zie ook: RTL Nederland kernbedrijf RTL Group; andere vormen van groei

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief