Marketing Report
Radar: nog steeds ongewenste telefoontjes namens energiebedrijven

Radar: nog steeds ongewenste telefoontjes namens energiebedrijven

Telemarketingbedrijven overtreden de regels voor telemarketing. Met de aangepaste Telemarketing-wet mogen bedrijven wettelijk alleen nog bellen met uitdrukkelijke toestemming of als de consument klant is geweest van het bedrijf.

Na 1 juli 2021, toen het Bel-me-niet-Register werd afgeschaft, kreeg ruim 60 procent van de deelnemers aan het Radar-onderzoek nog steeds ongewenste telefoontjes van energiebemiddelaars.

Televisieprogramma Radar deed onderzoek onder 14.000 mensen. Hieruit blijkt dat 61 procent ongevraagd telefonisch wordt benaderd door energiebemiddelaars. De aangepaste Telemarketing Wet zou hier dus eigenlijk een einde aan moeten maken. Bijna iedereen (96 procent) vindt deze belletjes vervelend.

Toch gebeld worden

Uit het onderzoek blijkt verder dat van de 90 procent van de consumenten die heeft aangegeven niet meer gebeld te willen worden, 84 procent daarna toch wordt benaderd. Dit zogenoemde recht van verzet, is onder de nieuwe wet de enige mogelijkheid om bezwaar tegen dit soort telefoontjes te maken.

Dat het Bel-me-niet Register niet werkte, liet Radar eerder al zien. Met name callcenters die energiecontracten proberen te slijten hadden hier maling aan. Weinig hielp. Ze bleven bellen, van verschillende telefoonnummers. En daarin is nu dus niet veel veranderd.

Boetes mogelijk

Door de invoering van de wet heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) een stok om mee te slaan, want er kan gehandhaafd worden. Sterker nog, ze kan boetes uitdelen en dreigen met dwangsommen tegen de bedrijven. Alles om de consument te beschermen tegen deze overlastgevende praktijken. Op dit moment zijn er nog geen boetes opgelegd.

In het onderzoek vroeg Radar naar de betreffende telefoonnummers. Opvallend: Als Radar deze nummers terugbelt, krijgt de redactie te horen dat ze niet in energie bemiddelen, dat de redactie verkeerd verbonden is of de melding dat het nummer niet meer bestaat. Veel energiemaatschappijen zeiden een jaar geleden de samenwerking met één van de grootste energiebemiddelaars, Global Marketing Bridge (GMB) op. Dat GMB niet de enige speler op de markt is, blijkt uit het onderzoek van Radar.

Radar heeft de meest genoemde energieleveranciers en de branchevereniging van energieleveranciers om commentaar gevraagd. Hierop is nog geen reactie gekomen.

radar.avrotros.nl               

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief