Marketing Report
Rein Wispelweij over klantvriendelijkheid bij RegioBank interview

Rein Wispelweij over klantvriendelijkheid bij RegioBank

Op 11 mei wordt bekendgemaakt welke bedrijven de meest klantvriendelijke van Nederland zijn. RegioBank is genomineerd in de categorie Banken. Rein Wispelweij is directievoorzitter bij RegioBank. Wij spreken hem.

Kun jij jezelf introduceren?

Rein Wispelweij, directievoorzitter van RegioBank. Samen met mijn team in Utrecht en met meer dan 440 zelfstandig adviseurs verspreid over heel Nederland zetten we ons elke dag in voor onze particuliere en zakelijke klanten. Ondertussen heb ik meer dan 20 jaar ervaring in bankieren en hypotheken. Ik geloof in bankieren met de menselijke maat. Dichtbij mensen, in het hart van de buurt.

Hoe hebben jullie bij RegioBank klantvriendelijkheid gedefinieerd?

RegioBank heeft meer dan 440 zelfstandig adviseurs in dorpen en kleine steden. Zij hebben dagelijks persoonlijk contact met klanten. De klantvriendelijkheid zit in het feit dat zij hun buurt en klanten echt kennen. Ze wonen zelf ook vaak in het dorp, zij zijn het vertrouwde gezicht in de buurt. Dat is wat ons uniek maakt.


We proberen echt dat stapje meer te zetten. Dit meten we ook via een unieke weg. De KlantRelatieScore (KRS). We meten hier niet alleen of klanten tevreden over ons zijn, maar we beoordelen klanttevredenheid ook op basis van het vertrouwen dat klanten in ons hebben. En niet vergeten de liefde; zitten we echt in het hart van onze klanten.  Dat vinden we belangrijk. We investeren echt in het bouwen van een band met onze klanten.  

Hoe blijf je klantvriendelijk in een krappe arbeidsmarkt?

Voor ons is de tevredenheid van onze adviseurs een belangrijk speerpunt. Door hierop te blijven meten en sturen zorgen we ervoor dat we weten wat er bij hen speelt. We vragen het ze regelmatig en proberen ze vaak te betrekken bij bepaalde beslissingen. Met de uitkomsten kunnen we weer verbeteringen doorvoeren die ervoor zorgen dat adviseurs zich aan ons willen blijven verbinden.
Onze zelfstandig adviseurs zijn het gezicht voor de RegioBank. Juist door hen kunnen onze klanten altijd bij onze kantoren binnenlopen voor een vraag waar hij of zij niet uitkomt. Daarnaast proberen we de bankmedewerkers en klanten te ondersteunen met digitale kanalen. Zo vangen we de eerste vragen al op. Persoonlijk contact blijft beschikbaar voor de vragen die persoonlijker zijn of waar iemand echt hulp bij nodig heeft.

Is RegioBank tevreden over het niveau van klantvriendelijkheid of kan het nog klantvriendelijker?

Als bank blijven we luisteren naar onze klanten. Zo kunnen we continu verbeteren en werken aan de relatie met onze klanten. Gelukkig beschikken we al over bijvoorbeeld een goede app. De komende jaren gaan we de digitale mogelijkheden uitbreiden. Onze klanten willen steeds meer digitaal hun bankzaken regelen. De basis van onze dienstverlening blijft het persoonlijk contact. We weten dat klanten dat heel prettig vinden, dus we zorgen ervoor dat we altijd de menselijke hulplijn beschikbaar hebben. Daarnaast vindt RegioBank een buurt waar iedereen prettig woont, werkt en leeft belangrijk. Daarom zetten we ons ook de komende jaren in voor een buurt die groeit en bloeit. Onze adviseurs werken samen met lokale stichtingen en verenigingen om buurtzame initiatieven te steunen met het ‘Voordebuurt Fonds’, samen met het Oranjefonds, en crowdfunding platform ‘Samen voor de buurt’. Ook halen we elk jaar actief buurtwensen bij klanten op die meegaan in een verkiezing om werkelijk gerealiseerd te worden. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een nieuwe speeltuin in de buurt of het opknappen van een buurthuis. Als lokale ondernemers zijn onze adviseurs op deze manier actief betrokken bij hun buurt. En dat draagt ook bij aan het versterken van de klantrelatie.

Wat is het laatste nieuws?

Veel voorzieningen trekken weg uit dorpen en kleine steden. Wij vinden dat de bank een belangrijke voorziening is die helpt om de regio economisch vitaal en sociaal te houden. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten en waar ze hulp kunnen vragen bij financiële zaken. Wij zijn al ruim 100 jaar een vertrouwd gezicht in de buurt. En dat blijven we. Met onze adviseurs zorgen we voor landelijke dekking in de regio. Daarom blijven we investeren in het aansluiten van Zelfstandig Adviseurs als RegioBank kantoor. In mei is bijvoorbeeld Bouvy Advies in Blaricum een RegioBank kantoor gestart. En we zijn nog steeds op zoek naar nieuwe adviseurs die passen bij ons buurtzame karakter in diverse regio’s.

 

Hier staat een overzicht van alle genomineerde bedrijven.

www.marketresponse.nl

www.regiobank.nl

 

Lees ook:

Rich Singh over klantvriendelijkheid bij Qbuzz

Lonneke Hendrix over klantvriendelijkheid bij SNS bank

Renée Ras over klantvriendelijkheid bij ASN Bank

Marcel Paquay over klantvriendelijkheid bij Walibi Holland

Bart van den Berg over klantvriendelijkheid bij Simyo

Pieter Tammens over klantvriendelijkheid bij Toyota

Jako Papac over klantvriendelijkheid bij DSW

Frederique Kram over klantvriendelijkheid bij Stichting ALS Nederland

Anne Moser over klantvriendelijkheid bij Suzuki

Debbie Vermorken over klantvriendelijkheid bij Holland & Barrett

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief