Marketing Report
Renault implementeert 3D-sketching in ontwerptraject

Renault implementeert 3D-sketching in ontwerptraject

Net als film-, game- en kaartproducenten maakt de autosector al decennialang gebruik van de nieuwste 3D-modellen om projecten tot leven te brengen. Via 3D sketching kunnen ontwerpers schetsen maken zonder potlood of bureau. De Renault Group gaat deze techniek gebruiken op de designafdeling.

Met een VR-bril op de neus en twee joysticks in de hand maakt een man bewegingen in het midden van een zaal. Hij lijkt onzichtbare lijnen om zich heen te trekken. Het is een grappig gezicht, dat onmiddellijk doet denken aan videogames met virtual reality. Toch is Udo, zoals de man heet, helemaal geen gamer... Hij is designer en volop aan het werk. Zijn nieuwste vondst? Een 3D sketching-software.

Wat is 3D sketching?

3D sketching is een intuïtieve technologie om in de lucht om je heen te tekenen. De techniek werkt met een VR-bril, ofwel virtual reality. Deze bril, die vijftig jaar geleden is uitgevonden, werd zo’n tien jaar geleden echt bekend dankzij modellen waarmee het grote publiek kon videogamen.

Zodra de bril op het hoofd staat en is ingeschakeld, wordt de designer ondergedompeld in een virtuele 360°-designstudio. Met behulp van twee joysticks (een in elke hand) kiest hij kleuren op een grafisch palet, tekent hij lijnen, maakt hij vormen, kleedt hij de oppervlakken aan enzovoort. De software modelleert en registreert alle bewegingen in realtime.

Meer vrijheid

Dankzij de voortdurende evolutie van hun werkmiddelen krijgen ontwerpers steeds meer vrijheid en kunnen ze hun projecten nog toegankelijker maken. Nooit eerder was het zo eenvoudig om snel driedimensionale schetsen af te leveren, in perspectief te tekenen, vormen te modelleren – zelfs op schaal 1:1 – of volumes in te vullen. Het bespaart bovendien tijd, omdat de schetsen in realtime worden aangepast.

De enige nadelen: na langdurig gebruik klagen sommige ontwerpers over vermoeide ogen, hoofd- en rugpijn en pijnlijke gewrichten. Tekenen in 360° vergt een uitstekende fysieke vorm en je moet elk uur pauzeren, vertelt Udo.

Gemengde realiteit

De ingenieurs denken al na over oplossingen om de ervaring aangenamer en minder zwaar te maken. Een van de mogelijke oplossingen is om de bril lichter te maken. Ook ontwikkelen ze brillen met gemengde realiteit, waarmee je kunt tekenen in VR en tegelijkertijd je omgeving blijft zien. Je kunt dan nog steeds zien wat er om je heen gebeurt en met je collega’s communiceren.

De ontwerpers van Renault Group zijn niet de enigen die met deze technologie experimenteren. Ook tal van designscholen maken er gebruik van, net als ontwerpers van gemotoriseerde tweewielers, sportschoenen, fietshelmen en rugzakken. De kans is dan ook groot dat de technologie in de toekomst zal bijdragen aan projecten in de meest uiteenlopende sectoren, van mode en interieurdecoratie tot geneeskunde, architectuur en videogames.

www.renault.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief