Marketing Report
Renault start met test bidirectioneel laden, ecosysteem in Utrecht geopend

Renault start met test bidirectioneel laden, ecosysteem in Utrecht geopend

Groupe Renault start de eerste grootschalige proef met bidirectioneel laden. In Utrecht is daartoe een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend door koning Willem-Alexander. Het systeem is ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault.

Vijftien exemplaren van de Renault Zoe met bidirectionele technologie worden gedurende 2019 in Europa ingezet om samen met partners een toekomstig aanbod van omkeerbare laadstroom samen te stellen en de markt voor te bereiden. De test is in Utrecht gestart met een ecosysteem ontwikkeld door We Drive Solar, en op het Portugese eiland Porto Santo door energieleverancier Empresa de Electricidade da Madeira. Daarna zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan bod. De AC-technologie heeft als bijzonderheid dat de reversible lader in de voertuigen is ingebouwd en dat er dus slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig is.

Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.

Met de techniek werkt de auto als een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk om op efficiëntere wijze gebruik te maken van duurzame zon- en windenergie. De AC-technologie heeft als bijzonderheid dat de reversible lader in de voertuigen is ingebouwd en dat er dus slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig is.

Gilles Normand, directeur Electric Vehicle Division bij Groupe Renault: "Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Groupe Renault en past perfect binnen onze doelstelling om de energietransitie te steunen en elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet."

Jerôme Pannaud, Renault General Manager Benelux: "We zijn erg blij om in Utrecht een Renault ZOE te presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijkere integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.”

Robin Berg, directeur We Drive Solar: “Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om daarmee een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden ook waarde als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.”

Bij bidirectioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. De batterij wordt maximaal opgeladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag, vooral tijdens pieken in de productie van hernieuwbare energie. De voertuigen kunnen ook elektriciteit aan het elektriciteitsnet terug leveren als er pieken in het verbruik zijn. De elektrische voertuigen kunnen op deze manier als tijdelijke opslag van energie dienen en zo een belangrijke stimulans zijn voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.

Bidirectioneel laden zal in zeven landen in verschillende projecten worden getest (elektrische ecosystemen of mobiliteitsdiensten) in samenwerking met verschillende partners, om het toekomstige aanbod van Groupe Renault voor te bereiden. Het doel is tweevoudig: de haalbaarheid op grote schaal bepalen en de mogelijke voordelen kwantificeren.

De ingebruikname van het Utrechtse Ecosysteem volgt na de intentieverklaring die ondertekend is door Renault en zijn economische partners, gemeente Utrecht, ElaadNL en We Drive Solar in aanwezigheid van het staatshoofd tijdens het staatsbezoek aan Frankrijk in 2016. De verklaring bevat afspraken over de ontwikkeling van de ‘batterij op wielen’, gedeeltelijke mobiliteit op zonne-energie en de laadinfrastructuur met een open standaard als een krachtig ecosysteem. Utrecht is dus een proeftuin voor Renault, We Drive Solar en zijn partners, waaronder Last Mile Solutions en Siers.

www.renault.nl
www.wedrivesolar.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief