Marketing Report
[Interview] René van Leeuwen (Dumpert): veel werk verzet op het gebied van brand safety interview

[Interview] René van Leeuwen (Dumpert): veel werk verzet op het gebied van brand safety

René van Leeuwen is creatief producer, strateeg en presentator bij Dumpert. Wij spraken hem over zijn rol en ontwikkelingen bij Dumpert.

Kan je de niet-kenners uitleggen wat Dumpert is?

Dumpert is het grootste online videoplatform van Nederlandse bodem. In onze apps, op onze site en via onze socialmedia vinden Dumpert gebruikers (in jargon: reaguurders) iedere dag hun portie geweldige content, gecureerd door onze moderators in plaats van een algoritme. Daarnaast produceert DumpertTV eigen premium en branded content voor het platform. Sinds 2006 vermaakt Dumpert op die manier dagelijks honderdduizenden voornamelijk jonge mensen. 

Kan je jouw rol bij Dumpert uitleggen?

Voor de schermen ben ik de gastheer van onze wekelijkse show DumpertReeten (sinds 2014!) en presentator van andere formats, zoals Dumpert Filmt je Werkplek en korte reportages waarin we het verhaal achter virals (op Dumpert: kudotoppers) najagen. Achter de schermen adviseer ik als mediastrateeg zowel intern mijn Mediahuis collega’s als extern onze partners op het gebied van branded content.

Ik probeer zo van begin tot eind onze partners te helpen zo effectief mogelijk hun doelgroep te bereiken, en tegelijkertijd die doelgroep niet te vervelen met al te obvious reclame. Het doel is eigenlijk altijd hetzelfde: de branded content moet minstens net zo vermakelijk zijn als onze native content, én effectief zijn voor de klant.

Je noemt jezelf mega super expert op het gebied van media, internet, video audio en mediastrategie. Wat maakt jou mega super expert?

Als je het zo zegt klinkt het wel wat overdreven, neem mega super expert vooral met een korreltje zout. Maar zonder onbescheiden te willen zijn heb ik inmiddels ruim tien jaar ervaring bij online media en verschillende mediabedrijven van binnen gezien. Ik meen een goede inschatting te kunnen maken van wat bepaalde doelgroepen leuk vinden om te zien of te horen, en kan daar als maker maar ook als strateeg goed op inspelen. 

Dumpert werkt ook met branded content. Wat is de meerwaarde voor merken bij Dumpert?

DumpertTV werkt met een klein team (6 fte's) maar heeft wel alles in eigen huis. Van concepting tot post productie. We weten precies waar onze kijkers op aanhaken en waar ze van afhaken, en weven die kennis en onze ervaring door de branded content op ieder denkbaar online kanaal. Daardoor lukt het ons regelmatig om positieve commentaren en zelfs complimenten te scoren voor reclame, daar zijn we best trots op.

In september 2018 werd GeenStijl door Mediahuis afgestoten. Jullie waren het broertje/zusje van GeenStijl. Dumpert is sindsdien een zelfstandig onderdeel van Mediahuis Nederland. Hoe zie jij de ontwikkeling van Dumpert sindsdien?

Dumpert is in 2006, zowat de online prehistorie dus, ontstaan als mediasite van GeenStijl. YouTube bestond nog niet eens. Het platform nam al snel een enorme vlucht en was in 2018 in traffic en bereik reeds een stuk groter dan GeenStijl. Toen GeenStijl werd verkocht aan de eigen hoofdredactie, veranderde er voor ons weinig.

Dumpert had al een onafhankelijk moderatieteam, DumpertTV maakte al onafhankelijke content en de hoge piefen zaten toen al en nu nog steeds op de Basisweg. Sindsdien is er achter de schermen wel veel werk verzet op het gebied van brand safety en stroomlijning van techniek en moderatie. Onze moderators taggen alle content afzonderlijk en zo kunnen we een 100 procent veilig umfeld bieden voor merken en partners. 

Hoe probeert Dumpert zich staande te houden in de snel veranderende markt waar iedereen vecht om de aandacht van jullie doelgroep?

Door te zijn waar onze doelgroep (inmiddels iedereen tussen de 15-45) ook is. Op Instagram hebben we 2,5 miljoen volgers en onze TikTok is het afgelopen half jaar met 500.000 volgers gegroeid. Onlangs zijn we ook op Twitch gaan streamen en binnen drie weken staan we in de top 10 van grootste streamers van Nederland.

Daarnaast stond en staat Dumpert bekend als dé plek om online te bezoeken als er een grote nationale gebeurtenis is. Als er een grote storm is waarbij veel filmpjes worden gemaakt, een gijzeling in Amsterdam of bijvoorbeeld een trein die een lege bus ramt denkt iedereen: even kijken of er al beelden op Dumpert staan. Op dat soort momenten proberen miljoenen mensen tegelijk onze site te bereiken.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen die je kunt delen?

Donderdag 24 november 2022 gaan we met Dumpert de prijs voor de beste community winnen bij de Website van het Jaar Awards van Emerce. Althans daar ga ik vanuit, want we hebben onze achterban gevraagd om te stemmen, dus dat kan haast niet meer missen!

www.dumpert.nl
www.mediahuis.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.