Marketing Report
SIRE-campagne: De dood. Praat erover, niet eroverheen

SIRE-campagne: De dood. Praat erover, niet eroverheen

SIRE (Stichting Ideële Reclame) heeft een campagne ontwikkeld om te spreken over de dood. De campagne is ontwikkeld door Selmore, Bex*communicatie, Pink Rabbit, Storyboard, Monkeys & Bananas, Bruut Amsterdam en DirectResearch.

De SIRE-campagne houdt een spiegel voor. Met uit het leven gegrepen situaties: confronterend, herkenbaar, pijnlijk en soms ook grappig. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders niet graag over hun eigen dood of over de dood van iemand anders praten. Gesprekken worden gekenmerkt door ongemak. Goede bedoelingen pakken verkeerd uit, waarna het gesprek maar al te vaak verstomt.



Meer kwaliteit van leven

Lucy van der Helm, directeur SIRE: “De dood is een onlosmakelijk onderdeel van het leven. Onderzoek wijst uit dat mensen dat vergeten lijken te zijn. Het is juist waardevol om samen bij de dood stil te staan, er over te praten en elkaar erbij te helpen. Vandaag, wacht niet tot morgen met je gevoelens uiten en naar elkaar te luisteren. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt en dát vergroot de kwaliteit van onze levens. Daarom start SIRE deze campagne.”

Dooddoeners


De campagne draait om dooddoeners. Gebaseerd op een herkenbaar inzicht. Als iemand over de dood begint, zijn we geneigd het om te buigen naar iets positiefs. Maar met die goede bedoelingen gaan we een wezenlijk gesprek over het einde uit de weg. 64 procent van de Nederlanders geeft aan dit regelmatig te doen. 

Selmore is de bedenker van de campagne. Diederick Hillenius, creative partner Selmore: “De dooddoeners in de campagne doen in eerste instantie wat absurdistisch aan. Maar al gauw herken je dat we deze dingen allemaal weleens zeggen. Je weet vervolgens even niet of je er nou om moet lachen of je er juist voor moet generen. Vooral dat effect maakt het interessant denk ik. Het is een emotie die niet vaak wordt geraakt in communicatie. Dat is goed gelukt mede dankzij alle vakmensen die mee hebben gewerkt. Met dank aan het vertrouwen en de vrijheid die SIRE ons heeft gegeven.”

Yvette de Jager, communicatieadviseur bij Bex*communicatie en verantwoordelijk voor de pr van de campagne: “Vorig jaar heb ik veel te vroeg afscheid genomen van mijn vader. Ondanks het enorme verdriet was het een afscheid met een gouden randje. Dat komt door mijn vader zelf: hij wist boven zichzelf uit te stijgen en échte gesprekken aan te gaan. Hij maakte het mogelijk dat we met elkaar durfden te praten over zijn dood. Daarom vind ik deze campagne van SIRE zo belangrijk. Ik gun het iedereen om, als het ooit ervan komt, afscheid te kunnen nemen zoals ik afscheid heb genomen van mijn vader.”

Samenwerking con amore

SIRE heeft ook dit keer kunnen rekenen op de medewerking van heel veel mensen en partijen die belangeloos hebben meegewerkt. De credits voor de uitwerking van de campagne gaan naar Pink Rabbit (filmproductie), Artbox (beeldbewerking), 51North (website), Public Audio (radio) en anderen. Verder hebben meegewerkt: Stroom (media), Storyboard Amsterdam (Influencers, concept & strategie), Monkeys and Bananas (social), Bruut Amsterdam (Online Video) en DirectResearch (onderzoek).

De campagne brengt de dood letterlijk terug in de samenleving. En die zichtbaarheid is hard nodig. SIRE helpt mensen bewust stil te staan bij de dood. De campagne is te zien: op televisie, radio, online, in dagbladen, tijdschriften, buitenreclame en social media.

Credits:  

Reclamebureau: Selmore | Strategie: Anja Froeling & Jeroen Senden | Creatieve directie: Diederick Hillenius | Creatie: Diederick Hillenius, Louk Derks, Hannah Mulder | Studio/typografie: Ivo in het Veld, Andrea Volkers | RTV Producer: Jorieke de Jong | Account verantwoordelijk: Josefien Homan | Projectmanager: Ruth Groot | Productiemanager: Ellen Vos

pr: Bex*communicatie | Algemeen directeur: Jhorna Erkens | Communicatieadviseur: Yvette de Jager | Communicatieadviseur: Pauline Bloemsma | Communicatieadviseur: Daphne van der Meijs

Films/Productiemaatschappij: Pink Rabbit | Regisseur: Emma Branderhorst | Executive producer: Monique van Beckhoven | Producer: Leontien van Hattem | Productie Manager: Annely Valk | D.O.P./cameraman: Myrthe Mosterman | 1st AD: Philip de Iongh | Fotograaf: Tim Stet | Focus Puller: Majid Rezaie | 2nd AC: Joey Janssen | VTR/data manager: Menno Looijen | Gaffer: Janneke Hogenboom | Best boy: Marten Jan Folkertsma | Electricien: Tim van Gils | Art Director: Marielle Nap | Art runner: Jeffrey Kroon | Set Dresser: Kitty Albers | Art stagiaire: Isabel Beerens | Geluid: Koos van der Vaart | Stylist: Vita Mees & Lisa Scheffer | Make up/Hair: Annemiek Bohnnen | Location Manager: Floris van der Wal | PA/Locatie: Gess Sumter | PA:Joren Pelsma | Catering: Nanja | Castingbureau: Borgman & Augustinus | Acteur & rol: Schoenendoos 'Moeder' Vera Huibregtse | Schoenendoos 'Elsa' Caithlyn Mungroo | Schoenendoos 'Vader' Jerrel Mungroo | Stickertjes 'Mientje' Diana Dobbelman | Stickertjes 'Dochter' Pamela van der Wal | Lockerroom 'Rachid' Hassan Oumhamed  | Lockerroom 'collega' Bram Eijsenring | Lockerroom 'collega' Boy Ooteman | Locatiescout: Roy van Rosmalen, Grace Locations | Offline studio: Cadans | Offline editor: Johannes de Jong | Geluidsstudio: Public Audio | Geluidstechnicus: Joep Meijburg | Grading: Laurens Orij – Crabsalad

Radio: Public Audio | Geluidstechnicus: Joep Meijburg | Voice casting: Postoffice Voice Casting | Voice casting director: Chantal Kunst | Voice actors: Anne-Marie Jung, Dennis Willekens, Matthijs Wind, Nadja Hüpscher | Bartho Braat, Micha Hulshof, Lone van Roosendaal

Website & artwork: 51 North | Websitebouwers: Jaap Kraan, Kamiel Meijer

Artwork: Artbox | Beeldmanipulatie: Fulco Smit Roeters, Ger Vendel (Artbox)  | Beeldmanipulatie: Ivo in het Veld, Andrea Volkers (Selmore) | Typografie: Rivelino Panka, Edy Palma, Jasper Roks | Prepress: Straight Premedia

Social: Monkeys & Bananas | Eigenaar: Alain de Schutter | Social Creative: Linsay van der Linde | Projectmanager: Stephanie Prins | Social Marketeer: Eva Ubben | Designer: Renate de Baat

Influencer- & storytelling: Storyboard Amsterdam  |  Strategy: Foster & Kin | Talent Manager: Emile van Reysen | Sales Manager: Lotte Meinsz  | Producer: Marjolein Pedder | Head of Projects: Nienke Eren-Koppelman | CEO: Martijn de Kemp 

Online video: Bruut Amsterdam  | Founder: Deniz Alkaç  | Producer: Manon de Veer | Regisseur: Daan Kouijzer | Regisseur: Mike Megens

Onderzoek: DirectResearch | Research Expert: Jetteke Rigterink | Research Director: Peter van de Vijver | Client Consultant: Ferdinand Kieboom |

Monitoring: Monalyse B.V. |  Managing Director: Henk Scholte  | Accountmanager: Freek Hordijk  | Media-analist: Cas Aben

Monitoring: Clipit | RTV Monitor

Mediabureau: Stroom  | Agency Lead: Samantha Catsburg  | Digital Communications consultant: Patricia van Zon  | Junior Communications consultant: Ruben Bronsink

pr-Tool: SmartPR  | Marel van Bemmel: Senior Accountmanager

YouTube: Team 5PM

Met veel dank aan: John Doornik Casting  | Typies Casting | East Indy | Moeder Anne Casting  | Postoffice Voice Casting: Roosmarijn van Bohemen  |  Sjouer Casting  | Actors Online | Million Faces Casting | The Compound  | Jasha Joseph  | Goedzoekers | Rob’s Propshop | Feka | Egotribe | Prof. Dr. Manu Keirse, klinisch psycholoog en dood- & rouwexpert | Ineke Visser, bedenker onderwerp en voorzitter Landelijk Expertisecentrum Sterven  | Rob Bruntink, journalist, auteur en expert op het gebied van palliatieve zorg  | Barbara van Beukering, journalist en schrijver van Je kunt het maar één keer doen  | Sander de Hosson, longarts en specialist palliatieve zorg | Tanja van Roosmalen, orthopedagoog en kinderrouwtherapeut | Projectteam SIRE  | Doeke de Steur | Marcel Hartog | Sylvia Coumans | Marc Oosterhout | Lucy van der Helm | Yvonne Markman | Vanessa Alkemade | Maarten Spaans

www.sire.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief