Marketing Report
SPAR bestaat 90 jaar en kiest voor koers met maximale focus op gemak nieuws

SPAR bestaat 90 jaar en kiest voor koers met maximale focus op gemak

SPAR bestaat 90 jaar en kiest dit jubileumjaar voor de aftrap van zijn aangescherpte koers. De organisatie focust op de propositie met maximale focus op gemak voor de klant. Daarnaast is in alle 455 Nederlandse winkels aandacht voor het jubileum, met onder andere traktaties en win- en kortingsacties. SPAR wil king of convenience worden. De supermarkt wil op elke plek, op ieder moment voor iedereen relevant zijn.

John van der Ent, algemeen directeur van SPAR: “Gemak drijft ons inmiddels allemaal. Het is zeker niet alleen iets van millennials. Consumenten van alle generaties hebben een druk en haastig leven. Ze hebben minder tijd en zin om te koken. Daarom zoeken ze voor verschillende eetmomenten naar slimme, tijdbesparende oplossingen. Het liefst ook nog zo gezond, duurzaam en bewust mogelijk. In die ontwikkeling zien wij voor onze formule mooie kansen. SPAR gaat daarom haar positie als dé winkel voor gemak de komende jaren verder uitbouwen.”

Blijven innoveren

Concreet betekent het dat SPAR ook buiten gebaande paden naar innovatiemogelijkheden kijkt. Het eigen winkelconcept bepaalt daarbij zeker niet de grens. John van der Ent: “We kijken bijvoorbeeld naar mobiele oplossingen, doorontwikkeling op het gebied van e-commerce, maar ook de mogelijkheden van vendingmachines en het bieden van oplossingen op plekken en in bedrijven waar catering is afgestoten. Dit zijn slechts voorbeelden, we oriënteren ons breed.”

Feestelijke acties

In de aankomende maanden viert SPAR het jubileum met klanten in de winkels, door winacties, kortingen en traktaties. En in dit jubileumjaar vindt ook het jaarlijkse, internationale SPAR-congres in Nederland plaats. In Nederland telt SPAR 455 winkels verspreid door het hele land.

Dat de in Nederland opgerichte formule in 48 landen zo’n 13.500 winkels telt, is niet bij veel mensen bekend. John van der Ent: “Des te mooier is het dat we in het jubileumjaar het internationale SPAR jaarcongres naar Nederland halen. In de Beurs van Berlage verwelkomen we tussen 22 en 25 mei zo’n 300 personen uit al deze landen. Vanzelfsprekend krijgt het jaarcongres vanwege het 90-jarig bestaan een feestelijk tintje. In 2023 sluiten we ons jubileumjaar tot slot af met een feest voor medewerkers en onze zelfstandig ondernemers. Het bereiken van deze mijlpaal is immers hun verdienste.”

In Nederland is Spar voor 45 procent in handen van de Sperwer Groep (de eigenaar van Plus) en voor 45 procent van Sligro Food Group. De zelfstandige ondernemers hebben gezamenlijk 10 procent in handen. 

www.spar.nl

www.spar-international.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief