Marketing Report
Sander van Surksum (Iron/Out): Wij begrijpen hoe belangrijk performance voor business is nieuws

Sander van Surksum (Iron/Out): Wij begrijpen hoe belangrijk performance voor business is

Sander van Surksum is Partner & Technical Lead bij Iron/Out, onderdeel van MakerStreet. Wij spreken hem.

Dag Sander, kun jij Iron/Out introduceren?

De snelheid en gebruikersvriendelijkheid van een website zijn heel belangrijk voor een bedrijf, tevreden gebruikers blijven namelijk langer, kopen meer en ze komen vaker terug. Een goed presterende website kan het verschil maken tussen omzetgroei- of verlies. Sinds vorig jaar heeft Google Page Experience ook nog eens als ranking factor toegevoegd. De urgentie voor een snelle en goed presterende website is hierdoor alleen maar groter geworden. Wij spelen hier met Iron/Out perfect op in.

Hoeveel blijer word ik als ondernemer van een aanmerkelijk snellere website?

Heel blij! Ik denk dat iedereen wel een moment naar voren kan halen waarbij ze een trage niet functionerende website bezochten, dat wekt irritatie op en uiteindelijk ben je weg. Uit onderzoek van Google is zelfs gebleken dat meer dan 50 procent van de bezoekers de website verlaat als het laden langer duurt dan 3 seconden. Deze gaan naar de concurrent en komen niet meer terug. Ook zien wij dat een snellere website niet alleen goed is voor de positie in de zoekresultaten, maar we kunnen de snelheid van een website ook direct correleren aan een bepaalde business kpi’s. Als jouw website namelijk sneller laadt zijn mensen sneller geneigd te blijven, vaker terug te komen en eerder op aankoop over te gaan. Een bezoek aan je website is ook vaak de eerste kennismaking met jouw bedrijf, je wilt dat die eerste indruk gewoon goed en snel is.

Wat kan Iron/Out wat andere partijen niet kunnen?

Wij hebben performance specialisten in dienst die begrijpen hoe belangrijk website performance voor een business is, wij kunnen heel goed met klanten kijken naar wat hun doelen zijn, daar optimalisaties in doorvoeren en zorgen dat ze voor blijven op hun concurrentie. Daarnaast zijn wij één van de weinige partijen die dit specialisme in huis hebben.

Eerder werkte je bij DPG Media aan een aantal grote nieuwswebsites in Nederland, welke ervaring kun je met ons delen?

DPG Media is een uitgever die erbij gebaat is om bezoekers zo lang mogelijk op de website te kunnen behouden. Ze moeten niet alleen goede content aanbieden maar ook zorgen dat de algehele ervaring tijdens de interactie met de website ook goed aanvoelt. Aangezien een trage website één van de grootste irritatiefactors is op het web, is het dus heel belangrijk om deze ervaring zo goed mogelijk te laten verlopen tijdens de gehele sessie. Veel labels van DPG genereren inkomsten uit advertentie weergaven, ze krijgen dus betaald naar de tijdsduur dat een advertentie in beeld is. Als de snelheid van de pagina optimaal is en ervoor zorgt dat de advertenties sneller worden ingeladen, zijn ze eerder in beeld en resulteert dit uiteraard ook in extra omzet. Ook hebben we ervoor gezorgd dat de pagina’s gemiddeld 75 procent sneller laden waardoor meer bezoekers op het platform landen en blijven.

Op welke wijze werk Iron-out met andere MakerStreet bureaus?

Wij werken samen met Elevator, onze SEO club omdat de website performance tegenwoordig een ranking factor is verder vinden wij aansluiting bij TouchTribe en Soda Studio, alles wat zij ontwerpen en maken kan namelijk ook van invloed zijn op de snelheid of de gebruikerservaring van een website.

Wat zijn jullie internationale ambities?

We hebben al veel internationale klanten en hebben zeker nog ambities op dat gebied. Mede dankzij corona is de weg al wat makkelijker omdat bijna alles tegenwoordig digitaal gaat. We merken dan ook dat internationale klanten ons steeds beter weten te vinden. Momenteel hebben we al klanten in Europa, Amerika en in Azië.

Wat is het laatste nieuws?

Om te beginnen zien wij dat het concept van website performance steeds bekender aan het worden is, met name aan de commerciële kant binnen bedrijven. Vergelijk het met SEO in de beginjaren: eerst wist men niet echt wat het was en tegenwoordig staat het centraal in elke marketing strategie. Als je website traag is dan is dit natuurlijk irritant voor gebruikers maar uiteindelijk zorgt dit waarschijnlijk voor een negatieve invloed op je commerciële cijfers, vandaar dat het loont om je site zo gebruiksvriendelijk en snel mogelijk te maken.

Verder willen wij bij Iron/Out graag meer werk aan kunnen nemen en hebben wij plannen om te groeien, ook internationaal dus. Net als heel Nederland zijn wij dus ook op zoek naar nieuwe teamleden en in ons vakgebied - een niche - is het bijzonder lastig om deze te vinden. Gelukkig hebben wij een autoriteit op Web Performance Optimization gebied aan ons kunnen binden die op 1 oktober gaat starten in ons team.

Tot slot is er dan nog nieuws op technisch vlak, voor de geïnteresseerden. Google en de andere zoekmachines zitten zeker niet stil en je moet de ontwikkelingen eigenlijk constant blijven volgen om bij te blijven. Aangezien dit ons vakgebied is zitten wij hier bovenop. Onlangs heeft Google een nieuwe performance metriek toegevoegd die nog beter de gebruikerservaring meet tijdens een bezoek op de website. Wij verwachten dat deze binnenkort ook toegevoegd gaat worden aan de page experience signalen van Google.

www.iron-out.io
www.makerstreet.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief