Marketing Report
[Onderzoek] Schreeuwerige advertenties werken averechts nieuws

[Onderzoek] Schreeuwerige advertenties werken averechts

Drie factoren zijn cruciaal voor het vasthouden van de aandacht: uiting, context en persoon. Dat blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van DPG Media en Unravel Research. Het is belangrijk om dit goed te combineren. Zo kunnen advertentievormen die de aandacht van de kijker geforceerd naar zich toe trekken, juist rekenen op minder positieve emoties.

Kijken, kijken

Hoe een advertentie eruitziet, is belangrijk. Meer dan de bekendheid van het merk, dat komt in latere instantie pas. Ook de boodschap in de reclame is van belang.

Op het juiste platform

Uit het onderzoek blijkt dat de boodschap meer aandacht krijgt wanneer de advertentie op het juiste platform geplaatst wordt. De emotie van het platform vloeit namelijk voort in de advertenties, zowel positief als negatief. Daarnaast komt de boodschap van een advertentie beter over als deze op een betrouwbaar medium wordt geplaatst.

Aandacht is alles

Ook de persoon zelf speelt en rol. Hoe gebruikt hij de media en het platform. Zijn mening over de advertentie blijkt minder belangrijk. Wie zich aan een reclame ergert, kijkt er wel langer naar.

Begrijp aandacht om het te pakken

Dennis Hoogervorst, Teamlead B2B Research & Insights bij DPG Media: "De doelstelling was om te komen tot meer begrip van de drivers en gevolgen van aandacht voor online reclame-uitingen, zodat we de effectiviteit van campagnes van adverteerders verder kunnen vergroten. Het belang van de juiste advertentie op de juiste plaats wordt door dit onderzoek meer dan ooit ondersteund."

www.dpgmedia.nl

www.unravelresearch.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief