Marketing Report
[Screenforce] De kracht van nieuws en actualiteiten als tv-content nieuws

[Screenforce] De kracht van nieuws en actualiteiten als tv-content

Nieuws en actualiteitenprogramma’s vormen een belangrijk en essentieel onderdeel van mediacontent. Zij dragen in grote mate bij aan de kracht en de populariteit van het medium tv.

Voor veel kijkers – ook voor jongeren – is het hun contact met de buitenwereld en geeft het hun informatie die zij kunnen delen met anderen. Het is het op één na belangrijkste programmagenre qua kijktijd en deze vorm van content wordt bij voorkeur live gekeken. Traditionele nieuwsmedia zoals tv, radio en dagbladen zagen het rapportcijfer voor vertrouwen het afgelopen jaar significant toenemen. Van alle nieuwsmedia is actualiteiten/journaal op tv het meest vertrouwd. Gemiddeld besteedt men hier 163 minuten per week aan, 23 minuten per dag. Dit blijkt uit een analyse die Screenforce gemaakt heeft op basis van eerder gedaan onderzoek in Nederland en de VS.

Nieuws en actualiteiten zijn onlosmakelijk verbonden met de functie en populariteit van media. Dat is ooit begonnen met de eerste kranten en vervolgens met tijdschriften, radio, tv en uiteindelijk online nieuwsmedia. Het woord krant is afgeleid van het Franse courant, dat gangbaar, actueel, lopend betekent en in zwang kwam voor het medium dat de lopende actualiteiten verspreidde.

Top 5 media bij belangrijkste reden mediagebruik

In het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) wordt gevraagd naar de voornaamste redenen dat men gebruik maakt van de verschillende media. De belangrijkste redenen voor het mediagebruik zijn op de hoogte zijn van actualiteiten en contact met de sociale omgeving, gevolgd door vermaak en ontspanning. De top 5 media bij het op de hoogte zijn van actualiteiten staan in de onderstaande figuur en zijn achtereenvolgens, nieuws volgen, live-tv, twitter, live-radio en tijdschriften.

Bron: TIDM 2022, GfK

Volgen van nieuws op tv en in papieren dagbladen

Voor de verschillende nieuwsplatformen wordt in het Trends in Digitale Media onderzoek gevraagd hoeveel tijd men per week ervan gebruik maakt om het nieuws te volgen. De meeste tijd wordt besteed aan het volgen van het nieuws op tv en in papieren dagbladen. Radio volgt op de derde plaats. Gemiddeld besteedt men 163 minuten per week aan het volgen van het nieuws op tv, 23 minuten per dag. 

Bron: TIDM 2022, GfK

87 procent vertrouwt actualiteiten/journaal op tv

Aan de Trends in Digitale Media respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de berichten en het nieuws van de verschillende nieuwsmedia. Traditionele nieuwsmedia zoals tv, radio en dagbladen zagen het rapportcijfer afgelopen jaar significant met drie punten toenemen. Het vertrouwen in de berichten en nieuws van traditionele media is veel groter dan in nieuws via sociale media. Meer dan de helft van alle ondervraagden geeft het nieuws via social media een onvoldoende. Actualiteiten/journaal op tv blijft het meest vertrouwd, 87 procent van alle ondervraagden geeft het een voldoende.

Bron: TIDM 2022, GfK

Kracht van nieuws & actualiteiten wordt steeds belangrijker

De afgelopen jaren is de tv- en videomarkt sterk veranderd. De kijker kan kiezen uit een steeds groter aanbod aan aanbieders en aan tv- en videcontent. Alleen al in 2022 zijn drie nieuwe video on demand aanbieders de Nederlandse markt opgekomen, HBO Max, Viaplay en SkyShowtime. In een veranderende videomarkt wordt de kracht van nieuws & actualiteiten steeds belangrijker om de gunst van de kijker te trekken. 

Het volledige overzicht over het gebruik en de beoordeling van nieuws en actualiteiten voor de verschillende media, op basis van het SKO Kijkonderzoek en Trends in Digitale Media 2022, staat op de Screenforce site.

www.screenforce.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief