Marketing Report
[Screenforce] Nederlandse tv-reclamemarkt groeit met 8 procent naar 977 miljoen

[Screenforce] Nederlandse tv-reclamemarkt groeit met 8 procent naar 977 miljoen

In 2022 zijn de bestedingen in de tv-reclamemarkt gestegen met 8 procent naar 977 miljoen euro. In 2022 werd opnieuw een record behaald.

De kijkersmarkt is bijna terug op het niveau van voor de pandemie. De schermtijd komt uit op 3 uur en 2 minuten per dag. Zowel de kijktijd voor de (lineaire) tv-zenders als voor de VOD-platforms daalde. Dit zijn enkele uitkomsten uit het tv jaarrapport 2022 van Screenforce. 

Groei ook vergeleken met pre-corona

Als de coronajaren 2020 en 2021 buiten beschouwing worden gelaten en de bestedingen vergeleken worden met 2019 (het meest recente precorona jaar), is  een significante groei van de tv-bestedingen te zien met 18 procent.

De groei was met name sterk in het eerste kwartaal (+27 procent), wat nog een herstel was op de lockdown in het eerste kwartaal van 2021. Maar ook het tweede tot en met het vierde kwartaal van

2022 hebben een groei gekend. De groei in het vierde kwartaal is onder impuls van het WK-voetbal in Qatar, hoewel het WK-effect in een vierde kwartaal minder aanwezig is dan in een derde kwartaal.

Spot en non-spot

De spotbestedingen kwamen in 2022 uit op 873 miljoen euro en groeide ten opzichte van het jaar ervoor met 8,3 procent. De groei van de spotreclamemarkt zit vooral in het eerste kwartaal, dat met 30 procent groeide. De non-spotbestedingen laten een groei van 6,5 procent zien en komen in 2022 uit op 104 miljoen euro. De belangrijkste driver voor de groei is de toegenomen vraag naar billboard advertising.

Retail grootste branche Procter & Gamble grootste adverteerder

De bruto tv-spotbestedingen zijn in 2022 volgens Nielsen met 5 procent gestegen ten opzichte van 2021.

Net als in 2021, is Retail de belangrijkste branche binnen de tv-reclame industrie. Met een bruto tv-investering van meer dan € 1 miljard (een groei van 6 procent) realiseert de Retail sector 29 procent van de totale tv-bestedingen.

De grootste stijger het afgelopen jaar is de categorie Overige Producten en Diensten. Hier maken de online kansspelen deel van uit. Deze sector is goed voor een groot deel van de groei van de tv-bestedingen in 2022. De overheid wil deze reclames in de loop van 2023 aan banden leggen.

De top 25 adverteerders zijn samen goed voor 31 procent van alle tv-bestedingen. In 2021 was dit nog 29 procent. De groten worden groter; de top 25 liet een groei van 12 procent zien. Procter & Gamble is nog altijd de grootste TV-adverteerder. Vlak erna komen A.S. Watson (Kruidvat) en Albert Heijn, die beiden  90 miljoen investeerden euro in tv en zijn daarmee ook de grootste retailers qua tv-investeringen in Nederland.

Tv-schermtijd daalt naar 182 minuten per dag

In 2022 hebben we dagelijks gemiddeld 3 uur en 2 minuten naar het tv-scherm gekeken. Dit is een daling van 9 procent ten opzichte van 2021. Dit lijkt een forse daling maar wordt vertekend door de groei die de Schermtijd in 2020 en 2021 liet zien als gevolg van de lockdowns, jaren waarin meer tv gekeken werd.

In totaal keken de Nederlanders in 2022 2 uur en 19 minuten naar tv-content, waarvan 1 uur en 49 minuten live/lineair en 30 minuten uitgesteld. Dit is een daling van 10 procent ten opzichte van 2021. Naast het effect van de lockdowns in 2020 en 2021, zijn er nog twee oorzaken voor de daling lineaire en uitgestelde kijktijd: ten eerste was het WK-effect in de winter een stuk minder groot dan bij een voetbaltoernooi in de zomer. En ten tweede de verschuiving van de Formule 1 uitzending van het lineaire Ziggo-kanaal naar het Viaplay VOD-platform. De VOD-platforms vallen immers onder de categorie overig schermgebruik.

Nederland keek in 2022 dagelijks 43 minuten naar Overige video content. Voor het eerst sinds de rapportage van deze categorie is er sprake van een daling (7 procent). Ook dit is te verklaren als een effect van het aflopen van de lockdowns, waarin meer gekeken werd naar de VODplatforms.

Michel van der Voort, directeur Screenforce: "Hoewel de resultaten over 2022 een prima resultaat laten zien voor wat betreft de tv-bestedingen, is enige bezorgdheid op zijn plaats. De vraag naar reclamezendtijd is groter dan het aanbod.

Dat komt door de daling van de kijktijd naar de tv-zenders. Het gevolg is een opwaartse druk op de prijs, die uiteindelijk heeft geleid tot een grotere besteding in 2022. Een oude wet van vraag en aanbod. De grootste uitdaging voor ons is een verruiming van het aanbod, hetzij via de lineaire tv-kanalen, hetzij via de online video platforms van de Screenforce participanten.

Het grote scherm staat in het middelpunt van de belangstelling van kijkers én adverteerders. Nu is het moment om deze aandacht om te zetten naar een verruiming van het aanbod. Hierbij denk ik aan de mogelijkheden die Connected-tv en Addressable-tv kunnen gaan bieden op de korte termijn."

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de omzetcijfers van Ad Alliance (RTL Nederland), Talpa Media Solutions (Talpa Network), Ster (die de NPO reclamezendtijd verkoopt) en ORN (voor de regionale publieke zenders).

www.screenforce.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief