Marketing Report
[Screenforce] Tv-reclamemarkt groeit 3 procent

[Screenforce] Tv-reclamemarkt groeit 3 procent

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op 392 miljoen euro. Dit is een stijging van 3 procent in vergelijking met de eerste helft van 2017. De spotmarkt voor tv en online video is uitgekomen op 350 miljoen euro, een groei van 4,0 procent. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het tv-halfjaarrapport.

Nieuwe definitie tv-reclamebestedingen

Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforcebroadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun onlineplatforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

Groei spotmarkt 4 procent

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert, wordt gevormd door de spotbestedingen. De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op 350 miljoen euro. Ten opzichte van 2017 laat de eerste helft hiermee een groei van 4 procent zien. De groei van de omzet op het tv-platform zat vooral in het eerste kwartaal. De groei op de onlinevideoplatforms was in beide kwartalen sterk.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald naar 42 miljoen euro. Deze daling heeft zich alleen gemanifesteerd op het tv-platform. De non-spotinvesteringen op de onlineplatforms stegen sterk door de verdere groei via de social influencers.

Retail is grootste adverteerdersbranche

Net als in de afgelopen twee jaar was retail ook in de eerste helft van 2018 de grootste adverteerdersbranche. De retailbranche zag haar bruto bestedingen op tv met 1,4 procent groeien naar 379 miljoen euro.
Deze branche was echter niet de sterkste groeier: dit is de branche voedings- en genotmiddelen. Deze liet een groei van 5,8 procent zien naar 355 miljoen euro. Unilever was de grootste bron voor deze stijging. Met een groei van 31 procent komt Unilever op een investering van 64,8 miljoen in de eerste helft van 2018.



Lichte daling kijktijd

We keken in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld maar liefst 174 minuten per dag tv via het tv-toestel. Dit is een daling van 6 minuten, oftewel 3 procent, ten opzichte van de eerste helft van 2017. Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) tv-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het tv-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9 procent van de totale kijktijd.

Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar onlineplatforms als YouTube.

Het halfjaarrapport 2018 is beschikbaar op de website van Screenforce.

www.screenforce.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief