Marketing Report
SodaStream wint rechtszaak tegen producenten van gebottelde frisdranken

SodaStream wint rechtszaak tegen producenten van gebottelde frisdranken

CoCa-Cola European Partners Belgium, Danone, Nestlé Waters en Spadel hebben hun rechtszaak tegen SodaStream definitief verloren.

Zij klaagden het bruiswatermerk voor een tweede keer op korte tijd aan voor de campagnes Shame or Glory, No Planet. No Christmas en Don’t be a homoschlepiens. De online campagnes wijzen op het milieuvriendelijke alternatief dat SodaStream te bieden heeft, maar de aanklagers noemden de campagnes vernederend voor consumenten van plastic en wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie. De rechter geeft SodaStream nu over de gehele lijn gelijk en zegt dat de boodschap van SodaStream, namelijk dat plastic wegwerpflessen schade toebrengen aan het milieu, essentiële en maatschappelijk relevante informatie betreft. 

De verontreiniging als gevolg van het gebruik van plastic flessen is een wereldwijd groeiend probleem.

Antonio Guterres, VN-secretaris-generaal Antonio Guterres: "Als we niets doen, zwemt er tegen 2050 meer plastic afval dan vis in de zee."

Op Europees niveau is een ommekeer gaande, zoals blijkt uit de voorstellen van de Europese Commissie en het besef dat de afvalberg problematisch groot wordt. In Europa worden voorstellen geformuleerd om de afvalberg te doen krimpen: tegen 2030 moet iedere plastic verpakking die op de markt komt recyclebaar zijn en bovendien moet de helft van de 26 miljoen ton plastic afval eveneens tegen 2030 gerecycled worden.

Plastic afval vermijden is echter nog altijd beter, goedkoper en milieuvriendelijker dan plastic afval recyclen. De campagnes van SodaStream zijn er dan ook op gericht om de oorzaak van het afvalprobleem aan te pakken. SodaStream biedt een duurzaam alternatief voor bruiswater en frisdrank in plastic flessen. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar. 

In het zomerarrest verwierp het Brusselse Hof van Beroep het verzoek van de traditionele frisdrank- en watermerken en vond dat de campagnes in kwestie hun imago niet schaadden. Volgens het oordeel van de rechter zijn de campagnes niet denigrerend ten aanzien van de verkopers van flessenwaters, maar zijn ze slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu. De rechter zei ook dat deze campagnes humoristisch en niet misleidend zijn.

Tamara Kroon, Marketing Manager SodaStream Benelux: "De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen. De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles. Voorkomen is beter dan opruimen."

www.sodastream.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief