Staatssecretaris Paul Blokhuis en Roorda starten Dranquilo-campagne

Staatssecretaris Paul Blokhuis en Roorda starten Dranquilo-campagne

11-12-2020 18:23:00 | Door: David de Jong | hits: 1268 | Tags:

Staatsseceraris Paul Blokhuis (Christenunie) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Roorda zijn met een campagne gestart om drinkgewoontes te doorbreken onder de noemer Dranquilo. Daarmee wil de overheid mensen die weliswaar weten dat het gezonder is om bewust om te gaan met alcohol aanmoedigen hun drinkgewoontes te doorbreken.

Paul Blokhuis staatssecretaris van VWS: “Alcohol drinken verhoogt het risico op allerlei ellende met je gezondheid. Daarover willen we niet met een vingertje wijzen maar mensen wel aansporen om er vooral bewust mee om te gaan. Deze campagne laat met een knipoog zien dat rustig aan doen met alcohol – van een tijd helemaal niet drinken tot een rondje overslaan en alles wat daar tussen zit - heel normaal is.”

Het is voor het eerst sinds de jaren negentig dat de overheid een campagne start om bewuster om te gaan met alcohol.  De term dranquilo komt van het Spaanse woord tranquilo en Italiaanse woord tranquillo, die kalm aan of rustig betekenen. De campagnemakers en de overheid hopen dat als mensen, korter of langer, geen alcohol drinken, dat aangeven door te zeggen: “Ik ben dranquilo.” of “Vanavond doe ik lekker dranquilo.”

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda Reclamebureau: “In ruim tien commercials komen verschillende doelgroepen en sociale settings voorbij. Van plattelandsjongeren, randstedelijke hipsters, Gooise vrouwen, studenten tot 55+-ers. In elke situatie kiest de hoofdrolspeler er bewust voor om Dranquilo te blijven. Een rondje, een avond of een maand. Omdat Dranquilo voor iedereen anders is, hebben we een campagne gemaakt met niet één identiteit. Elke uiting heeft een ander Dranquilo-logo.”

De campagne – met bijzondere aandacht voor ouderen, studenten en plattelandsjongeren - komt voort uit de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord om het bewustzijn van het gebruik van alcohol en het kennisniveau over de effecten ervan te verhogen. Eén van de doelstellingen daarin is een afname van het percentage overmatige drinkers in 2040 van 8,8 procent naar 5 procent en van het percentage zware drinkers van 8,5 procent naar 5 procent. Alcoholgebruik zit echter diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Acht op de tien Nederlanders boven de 18 jaar drinkt wel eens alcohol, vaak om de gezelligheid. Wel bleek in 2019 uit het Alcoholexamen dat het ministerie van VWS samen met het Trimbos-instituut hield, dat 16 procent van de Nederlanders overweegt om in de toekomst minder te gaan drinken. Ook deden dit jaar meer mensen dan ooit mee aan Dry January en wordt alcoholvrij bier steeds populairder.

De schade van alcoholgebruik wordt in Nederland nog altijd onderschat, blijkt uit onderzoek Kennismonitor Alcohol van het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van VWS. Zo weten de meeste mensen niet dat alcohol het risico op kanker, dementie of een miskraam vergroot. Verder valt op dat de meesten de kosten van alcohol voor de samenleving veel te laag inschatten. Die bedragen tussen de 2,3 en 4,2 miljard euro per jaar. Het onderzoek laat ook zien dat overmatige en zware drinkers meer moeite hebben met sociale druk. Als anderen drinken, vinden ze het bijvoorbeeld moeilijker om dat zelf niet te doen. Daarom is het zo belangrijk dat de norm verandert en mensen meer bewuster omgaan met alcohol.



De campagne gaat meerdere jaren lopen en start direct met een serie korte online video’s en buitenreclame. Vanaf februari 2021 is de campagne ook op televisie te zien. De Dranquilo campagne is mede tot stand gekomen met betrokken partijen uit het Nationaal Preventie Akkoord, met als doel om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan.

 Credits:

Verantwoordelijk bij Ministerie van VWS: Mariëlle van Gerwen, Annette Menheere, Gerwin Bos | Bureau: Roorda Reclamebureau Creatie: Joeri Jansen, Joris Bellemakers, Barry Bol, Matthias Wentink | Strategie: Tabula Rasa | Account: Judit de Graaff, Oriane Pam | Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffer | RTV producer: Marcel Ossendrijver | Productie: Grygierczyk & Boitelle production | Director: Kevin Boitelle | Producer: Allen Grygierczyk | DOP: Thijmen Doornik | 1st AC: Tein Brouwer | First Ad: Pieter Veenhof | Art Director: Desiree Brands | Gaffer: Arthur Vis | Grip: Bjorn Schumacher | Sound: Freek Vrijhof | VTR: Jochem de Vries | Wardrobe Stylist: Anouk Oceane | Visagie: Danielle Grisel | 2nd Ad: Lilian Kelatow | Production Assistant: Bas van Elzen | Grading: Erik @ De Grot | Animatie: Ricky Calvit Jr | Soundmix: Sharkee | Covid Manager: Maartje Weekhout | Media: Initiative

www.rijksoverheid.nl
www.roorda.nl
www.dranquilo.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.