Marketing Report
[Startup22] Marco-Paul de Jeu over Kabood interview

[Startup22] Marco-Paul de Jeu over Kabood

Kabood is een van de deelnemers aan Startup22. De startup spreekt op Cross Media Congres 2022 op 8 juni  in de Kromhouthal in Amsterdam. Wij spreken Marco-Paul de Jeu, Business Development Director en Partner bij Kabood.

Wat is Kabood?

Kabood maakt brand management eenvoudig.

Kabood.io is een cloud-based brand management tool speciaal ontwikkeld voor Brand & Marketing Teams om alle onderdelen van een merk bij elkaar te hebben, eenvoudig te kunnen beheren en gemakkelijk te kunnen delen.

Het biedt hiervoor één online plek, waar alle merk onderdelen te vinden zijn, die altijd en overal toegankelijk is. Vanuit deze enkele bron kan het merk met alle stakeholders worden gedeeld, van strategie, identiteit, assets, templates, presentaties tot guidelines.

Kabood is hiermee het startpunt voor een merk. Vanuit die gedachte ziet Kabood er ook als jouw merk uit. Vorm, kleur, typografie, copy, worden binnen de Kabood omgeving aangepast aan de look & feel van het merk. Op deze wijze worden gebruikers direct meegenomen in de wereld van het desbetreffende merk.

Van wie is Kabood?

Kabood is officieel opgericht in februari 2020. Dann Smit, Martijn Wolff en Marco-Paul de Jeu zijn de eigenaren van Kabood. Naast Kabood zijn zij eigenaar van het merk design bureau CapeRock, gespecialiseerd in media vormgeving. Beide bedrijven zijn gevestigd in Amsterdam.

Waarom zijn jullie Kabood begonnen?

Kabood is ontstaan en ontwikkeld vanuit de jarenlange ervaring en expertise met CapeRock in het ontwikkelen, ontwerpen en opleveren van grote rebrands van nationale en internationale media merken. Dergelijke rebrands omvatten vaak honderden deliverables die op de juiste manier moeten worden geïmplementeerd.

Onze ervaring leert dat organisaties veel tijd, geld en aandacht besteden aan het ontwikkelen van merkstrategie (positionering) en aan het ontwikkelen van merkidentiteit (design), maar dat implementatie en onderhoud van het merk te wensen overlaat. Een juiste implementatie vormt echter een cruciaal onderdeel in de realisatie van de merkstrategie en van het verbeteren van de merk consistentie.

Bij implementatie en onderhoud van merken ontstaat veel complexiteit. Veel stakeholders en partijen moeten worden aangesloten, veel merk onderdelen, assets, templates, presentaties, guidelines, moeten worden gedeeld. Hierbij vormen video en audio bestanden tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de merk en media mix.

De oplossing die Kabood biedt, zorgt voor vereenvoudiging van de complexiteit en daarmee voor de bevordering van de implementatie van de (audio)visuele identiteit van het merk.

Hoe en waar is Kabood gevestigd?

Kabood is gevestigd in hartje Amsterdam. Vanuit een uniek pand op Prinseneiland wordt hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling en groei van Kabood. Een fantastische plek om kantoor te houden, midden in de stad.

Hoe is Kabood gefinancierd?

Kabood is een onafhankelijke start-up die momenteel wordt gefinancierd uit eigen middelen en met eigen kapitaal. Het werkkapitaal komt van een investering van de eigenaren en uit de omzet die wordt gerealiseerd.

Wij bieden Kabood op abonnementsbasis aan en inmiddels hebben wij een tiental klanten in Nederland, België en Duitsland, zoals o.a.: NPO, Discovery Germany, Paramount Benelux, Streamz, Cliq, Omroep Zeeland, Scapino Ballet Rotterdam, Topsport Amsterdam.

Wat kan Kabood dat andere bedrijven niet kunnen?

Kabood is aan te passen aan het merk en aan de behoefte van de klant.

Het platform is schaalbaar en biedt daarmee een oplossing voor bedrijven met één merk, meerdere merken of een portfolio aan merken. Verder ziet Kabood eruit als jouw merk in vorm, kleur, typografie, copy en uitstraling.

Op termijn zal het proces van ingebruikname van Kabood volledig worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Hiervoor wordt nu de techniek ontwikkeld om een volledige digitaal plug-and-play systeem te realiseren.

Kabood is een cloud-based platform dat is ontwikkeld op basis van de laatste stand van de techniek.

Wat willen klanten van Kabood?

De merkstrategie, richtlijnen, bestanden en content zijn dikwijls verspreid over de organisatie. In veel bedrijven bestaat het merk in pdf’s, power points, keynotes, separate assets, die worden gedeeld middels e-mail, eigen server, Wetransfer, Sharepoint, Dropbox, Figma, en ook nog eens door verschillende mensen en teams. Eenvoudigweg bestanden en guidelines delen wordt een complexe taak. De merkconsistentie is daarmee in gevaar.

Het realiseren van merkconsistentie door eenvoudig en centraal merkbeheer is wat klanten willen. Het gebruik van Kabood voorziet hierin en levert deze meerwaarde. Het merk wordt op één online plek bij elkaar gebracht en beheert. De fragmentatie van het merk op allerlei verschillende plekken in de organisatie wordt middels Kabood opgelost.

Wat heeft Kabood nodig om te kunnen groeien?

Kabood is klaar voor groei. Het systeem is dusdanig ontwikkeld dat kan worden opgeschaald. Voor groei hebben wij meer klanten nodig, en om meer klanten te krijgen, gaan wij onze marketing en online sales aanjagen. Hiervoor zullen wij ons team moeten uitbreiden met een online marketing en sales persoon. Uitbreiding van ons team op marketing en sales gebied en op technisch vlak zal nodig zijn om verder te kunnen groeien.

Wat zijn de (internationale) ambities van Kabood?

De potentie van Kabood is zeer groot. Het platform biedt een oplossing voor ieder bedrijf, van klein tot groot. Vanuit dit potentieel is onze ambitie om door te groeien naar 1.000 klanten wereldwijd. Het is onze missie om zoveel mogelijk bedrijven over de hele wereld in staat te stellen het ware potentieel van hun merk te ontsluiten.

Wat gaat Kabood in 2022 neerzetten?

In 2022 gaan wij het platform technisch zo verder ontwikkelen dat het platform in de front-end onderhouden en bijgewerkt kan worden. Dit zal het gebruiksgemak van Kabood nog verder verbeteren.

Verder zullen wij de groei van Kabood gaan aanjagen middels marketing en online sales om Kabood als business verder te laten groeien in Nederland, België en Duitsland.

Op basis van de verdere groei van Kabood zullen wij ons team verder uitbreiden met een product owner, digital project manager en back-end developers.

www.kabood.io


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief