Marketing Report
Ster verhoogt tv-tarieven met gemiddeld 24 procent

Ster verhoogt tv-tarieven met gemiddeld 24 procent

Ster verhoogt de prijzen voor het uitzenden van reclame bij de tv-zenders van de NPO gemiddeld 24 procent per 1 januari 2023. Tijdens Ster Focus heeft Frank Volmer, bestuurder en algemeen directeur van de Ster aangegeven dat de Ster voorzichtig is met prijsverhogingen mede omdat er veel onzekere factoren zijn.

Hij maakt zich daarbij zorgen over de daling in lineaire kijktijd. De Ster mag alleen voor goede doelen en politieke partijen nog reclame verkopen in het digitale domein (on demand en online). Daarnaast heeft de Ster te maken met een daling van reclamezendtijd van de NPO als gevolg van beslissingen van de vorige regering.

Basisjaarprijs GRP stijgt 14 procent

De basisjaarprijs van de Ster komt uit op 695 euro per GRP (Gross Rating Point) met als doelgroep 25 tot 67 jaar. Dat komt neer op een stijging van 14 procent. De Nederlandse inflatie was in augustus 2022 volgens het de Europese prijzenindex 13,6 procent (CBS hanteert 12 procent). Andere inkoopopties zoals Yourtime zal iets duurder worden

Ster zal de kortingsmogelijkheden minder mogelijk maken omdat die volgens het bedrijf niet logisch vindt om bij schaarste kortingen te hanteren. Wel zegt Ster het belangrijk te vinden loyaal naar klanten te blijven met kortingsacties als het logisch aandeel en de commitment en volumekortingen. Die laatste twee zullen worden gecombineerd.

Ster heeft verder aangegeven dat de vraag naar televisiereclameruimte in 2022 groot bleef, terwijl tegelijkertijd het televisieaanbod van Ster afnam door de genoemde inperkingen en een verschuiving naar online kijken. Op televisie was Ster daarom regelmatig uitverkocht. Deze situaties leiden er in 2022 toe dat er prijsstijgingen zijn doorgevoerd om vraag en aanbod beter in balans te brengen.

Geen radiotarieven

Ster heeft nog geen radiotarieven bekendgemaakt, maar heeft Ster wel aangegeven dat men voor ongeveer 10.000 euro een campagne kan hebben. De bedoeling is dat Ster in 2022 scherpe prijzen behoudt waaronder bijvoorbeeld het radiopakket voor de combinatie-inzet van NPO Radio 2 en 3FM in de doelgroep 25-54.

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: "Ster ziet het als haar publieke taak om te zorgen dat adverteren rondom de mooie programma's van de publieke omroep toegankelijk blijft voor alle merken en organisaties, ongeacht budget. Met een beperkte prijsverhoging hopen we toegankelijk te blijven maar nemen we wel het risico dat we niet alle aangevraagde zendtijd kunnen leveren. We hebben die situatie bewust verkozen boven een hogere prijsverhoging?"

Ster boekte in het eerste halfjaar van 2022 een omzet van 109,5 miljoen euro; dat was 13 procent meer dan over dezelfde periode in 2021 toen Ster in totaal 186,8 miljoen euro aan omzet boekte.

www.ster.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief