Marketing Report
SuperRebel en MP Motorsport organiseerden workshop nieuws

SuperRebel en MP Motorsport organiseerden workshop

Samen met partner SuperRebel organiseerde het Nederlandse raceteam MP Motorsport een workshop in de garage, te midden van F2-, F3-, en F4-raceauto’s van MP Motorsport.

Na het welkomstwoord van Bonnie van Doorn, Managing Director SuperRebel Agency, en een kennismaking met de Formule Teams van MP Motorsport door Sander Dorsman, Team Manager MP Motorsport, deelden oud-Formule 1 coureur en directeur sportief van de Dutch Grand Prix Jan Lammers en CMO Mark Appel van CM.COM hun ervaringen met de autosport en sponsoring. 

Mark Appel: "Formule 1 sponsoring kost lef en geld, maar je krijgt er heel erg veel voor terug."

Autosport wordt steeds populairder

Autosport wordt steeds populairder. Wereldwijd groeit de aandacht, mede dankzij de Formule 1. Maar ook de raceklassen daaronder krijgen steeds meer aandacht. Bij de Formule 2, Formule 3 en Formule 4 rijden de toekomstige Formule 1 coureurs rond. Dit zijn de racetalenten, waarop MP Motorsport zich richt met hun propositie Accelerating Talent.

Jan Lammers: "Sinds ik eind jaren 70 in de Formule 1 heb geraced is er ongelooflijk veel gebeurd en ongelooflijk veel veranderd. Het is sneller, professioneler en talenten stromen sneller door. Max Verstappen heeft hier ooit bij MP Motorsport zijn eerste test in de Formule Renault gedaan en maakte in één keer de stap van Formule 3 naar Formule 1. Dat was voor iedereen in en rondom de Nederlandse autosport een grote stap."

Met de Dutch Grand Prix in het vooruitzicht ligt de focus in Nederland op Formule 1 en Max Verstappen. Maar los van de prijs zijn de raceklassen en de rondrijdende talenten een niveau lager voor sponsoren veel aantrekkelijker. Voor sponsoren is dit een mooi moment om in te stappen en mee te groeien met de coureurs, om als sponsor onderdeel te worden van de verhalen en de successen. En niet alleen van coureurs, MP Motorsport ondersteunt ook monteurs, strategen en iedereen die binnen een raceteam verantwoordelijk is voor het resultaat.

Jan Lammers: "Zoals de garage van MP Motorsport er nu spik en span uitziet, zo ziet het er ook op een dinsdag of een woensdag uit als je onaangekondigd binnenloopt. Het is die passie en de professionaliteit van het team die ik wil benoemen, het onmogelijke mogelijk maken. Dat je als Nederlands raceteam in al die klassen bovenin meedraait. Zelfs op de eerste plaats in de Formule 2. Geloof me, het kost veel geld en er zijn sponsoren nodig, maar als bedrijf krijg je er steeds mee voor terug. Zoveel beleving daar moet je als bedrijf een spin-off uit kunnen halen."

Relatiemarketing als krachtig middel

Naast de populariteit, groeit ook het sponsorplatform en de inzetbaarheid voor bedrijven van de autosport. Natuurlijk is naamsbekendheid de basis en is het effectief om raceauto’s in te zetten als rijdend billboard. Ook een event zoals bij MP Motorsport laat zien dat relatiemarketing een krachtig middel is. Maar CM.com laat zien dat de spin-off voor bedrijven veel groter kan zijn, en dat sponsoring bijdraagt aan het resultaat. 

Mark Appel: "We zijn begonnen met event sponsorship van de Dutch Grand Prix, net zoals Heineken. Volgende stap was de naamgeving van het circuit. Eigenlijk was dit het goedkoopst, maar levert de naam CM.com Circuit Zandvoort ons het meest op. Websitebezoek is gestegen met maar liefst 3000 procent, mensen willen toch weten wat CM is. Omdat alle coureurs, teams en media de naam CM.com Circuit Zandvoort gebruiken, is ons social bereik maar liefst 66.200.000. Zelfs de omzet is gestegen met 64 procent al is dat natuurlijk niet voor 100 procent toe te schrijven aan sponsoring. Wat wel een duidelijk effect is, is employer branding. Wij zijn in een paar jaar tijd gegroeid van 600 naar meer dan 1000 mensen, en we merken dat we dankzij de sponsoring van Formule 1 makkelijker en meer mensen vinden. Tegenwoordig gaan sollicitatiegesprekken eerst over Formule 1."

MP Motorsport heeft SuperRebel benaderd om de naamsbekendheid en de sponsorpropositie van het team te ontwikkelen. Niet alleen om nieuwe sponsoren te werven, maar ook om een nieuwe invulling te geven aan sponsoring, om nieuwe mogelijkheden en nieuwe ideeën te ontwikkelen. 

www.superrebel.com

www.mpmotorsport.com

www.cm.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief