Marketing Report
[Interview] Sustainable Success Stories - Havas Lemz en Justdiggit interview

[Interview] Sustainable Success Stories - Havas Lemz en Justdiggit

Dat duurzame marketing(communicatie) een bij uitstek gezonde businesscase is, is wel duidelijk. Het betreft echter wel een andere markt, waar profit achter people en planet komt. Wie, wat, waar, waarom en vooral hoe? De mensen die het waarmaken aan het woord.

Justdiggit is een in Amsterdam en Nairobi gevestigde NGO die samen met lokale partners en communities de opwarming van het klimaat aanpakt door herstelprojecten voor de bodem te ontwikkelen. Binnen 10 jaar Afrika vergroenen is het grote doel. Want door Afrika te vergroenen, kan de aarde afkoelen. Tim Claassen is Head Of Strategy bij Creatief Bureau Havas Lemz dat Justdiggit al jaren helpt om steeds meer impact te realiseren: “Jongeren zijn pragmatisch idealistisch; het mag niet veel moeite of geld kosten.”

Wat wil de opdrachtgever?

Als we de aarde binnen 10 jaar willen afkoelen, hebben we echt iedereen nodig. Dus moeten we van een 'ngo met een klimaatoplossing' naar een movement waarin iedereen meedoet. Met name de jongere generatie is hierbij van belang. Zij worden in hun toekomst harder geraakt door de klimaatverandering. Daarom moeten we jonge mensen bewust maken en laten helpen.

Wat beoogt het bureau? Of anders gezegd, waaruit bestaat de meest belangwekkende input, het glorieus creatieve, of juist heel gewone inzicht?

We weten uit onderzoek dat jongeren zich zorgen maken en een bijdrage willen leveren aan het klimaatprobleem. Maar ze zijn ook pragmatisch idealistisch; het mag niet veel moeite of geld kosten. Om ze in beweging te krijgen moet het dus makkelijk zijn en passen in hun dagelijkse bezigheden. Dus kozen we ervoor aan te sluiten bij een wereld waarin jongeren zeer actief zijn. Bijna alle jongeren (12-25 jaar) luisteren gemiddeld 1 uur en 35 minuten per dag naar muziek en kijken 2 uur en 15 minuten video’s per dag. De meeste jongeren maken hierbij gebruik van streamingdiensten als Spotify en Youtube. Daarmee ontstond het idee van Stream to Regreen. Door simpelweg muziek te streamen via diensten zoals Spotify, Youtube, Apple, iTunes en Xite genereer je inkomsten die ingezet worden voor vergroening. Iedere 25 streams staat gelijk aan één vierkante meter vergroening. Zo heb je een uitermate makkelijke manier om te doneren en bij te dragen aan een groenere wereld en een beter klimaat.

No struggle no story, dus wat was het grootste (of kleinste) dilemma in het hele proces?

Een van de uitdagingen lag bij het zoeken en vinden van een artiest die het publiek, de jongeren dus, aanspreekt en past bij de visie van Justdiggit. We moesten dus een sterke persoonlijkheid vinden met een breed talent. Iemand die ook echt geeft om klimaatverandering.

Hoe werd dat opgelost?

We waren dolblij dat Don Diablo zijn kracht als influencer, producer, artiest en songwriter wilde geven voor dit vernieuwende project. Zijn creativiteit en het nummer Too much to ask waren doorslaggevend.

Wat valt er te zeggen over het resultaat?

Tot nu toe is het nummer twaalf miljoen keer gestreamd, wat qua opbrengsten gelijk staat aan 480.000 vierkante meter vergroening. Extra inkomsten uit de publiciteit leidt nog tot 8.110 extra bunds, (halvemaanvormige kuilen die regenwater opvangen) wat nog een miljoen vierkante meter vergroening mogelijk maakt. Het geeft ons het vertrouwen dat Stream to Regreen als mechanisme werkt en in de toekomst nog sterker kan worden.

Groen, duurzaam, divers, gelijk, transparant in marketing(communicatie)... waar let je zelf, binnen het vakgebied het meest op?

Havas Lemz is B Corp gecertificeerd. Dus het is vrij simpel. We kijken breder naar planet, people, profit. We stellen altijd de vraag, ligt hier een kans om bedrijven en organisaties netto positief, dus door meer waarde toe te voegen dan te onttrekken, bij te laten dragen aan de wereld? Dat is voor ons het criterium.

Gaan we hiermee de planeet redden?

De planeet redden is een grote opgave. Maar we proberen er, met één goed idee per keer, aan bij te dragen. Stream to Regreen past daar goed bij.

--

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

www.havaslemz.com

www.justdiggit.org

Abonneer je op onze nieuwsbrief