Marketing Report
TBWA maakt indrukwekkende en ontroerende Oudejaarstrekking 2022 campagne voor Staatsloterij nieuws

TBWA maakt indrukwekkende en ontroerende Oudejaarstrekking 2022 campagne voor Staatsloterij

Wacht niet tot geluk je overkomt. Dat is de boodschap die Staatsloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2022. De campagne wordt vanavond afgetrapt met de première van een lange versie van de commercial en vertelt het verhaal van een zoon die niet wacht tot het geluk hem overkomt en die samen met zijn vader de reis van zijn leven maakt. Tegen het decor van een betoverend winters landschap beleven zij een onvergetelijk avontuur. De commercial laat zien hoe iets moois kan ontstaan als je het geluk omarmt en niet wacht tot het je overkomt. De muziek waarmee het verhaal wordt omlijst komt voort uit een bijzondere samenwerking tussen componist Jorrit Kleijnen en Krezip zangeres Jacqueline Govaert.

Succesvolle campagnes

Na eerdere succesvolle campagnes met in de hoofdrol het hondje Frekkel, het egeltje Freddie, katje Frummel en Fritsie de koekoeksklok is Staatsloterij er weer in geslaagd een bijzondere campagne te ontwikkelen. Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij: “Elk jaar zijn de verwachtingen rond onze nieuwe campagne hoog gespannen. In deze campagne bouwen we voort op een mooie traditie die we in de aflopen jaren met onze commercials hebben ingezet, met dit jaar een hoofdrol voor een vader en zijn zoon en een bijrol voor husky Frida. Je hebt je geluk in eigen hand en wat is er mooier dan dit geluk te delen met iemand die je dierbaar is. Dat is het gevoel dat we bij Nederlanders willen raken."

Wacht niet tot geluk je overkomt

In de commercial getiteld Wacht niet tot geluk je overkomt volgen we een zoon die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs en samen met zijn vader de reis van zijn leven maakt. De zoon bezoekt zijn vader in het seniorencomplex waar hij woont en dat al helemaal in kerstsfeer is. Hij roept opgetogen: ‘We gaan nog één keer op reis, samen!” De zoon pakt een oude foto, waarop zijn vader als jongeman met husky’s in de sneeuw staat. Als zijn vader tegensputtert, zegt hij: “Ik heb ‘m gewonnen! De Staatsloterij!” Vader en zoon herbeleven samen zijn droomreis uit het verleden, nog één keer terug naar Lapland. We zien hoe zij in het gezelschap van husky Frida en haar vrienden een tocht maken door een prachtig sneeuwlandschap en genieten van elkaars gezelschap. De oude man bloeit op en de speciale band tussen vader en zoon is voelbaar. Bij terugkomst vertelt de oude vader in geuren en kleuren aan zijn medebewoners over zijn avontuur. Als de zoon het seniorencomplex verlaat, zegt de medewerkster: “Nog gefeliciteerd, hè!... met de Staatsloterij!” De zoon graait in zijn jaszak en toont haar zijn Oudejaarslot: “Dan moet ik ‘m nog wel eerst winnen.”

De op één na mooiste prijs

In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de harten van het Nederlandse publiek te veroveren met een reeks aansprekende eindejaarscommercials, met achtereenvolgens in de hoofdrol het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019), het katje Frummel (2020) en Fritsie de koekoeksklok (2021). De eerste drie tv-commercials zijn allemaal met dé publieksprijs, de Gouden Loeki bekroond, de vierde won zilver. Een unicum in de reclamegeschiedenis. Ook dit jaar bedacht reclamebureau TBWA\Neboko het concept achter de commercial. Patritia Pahladsingh, Managing Director TBWA\NEBOKO: “In de Oudejaarstrekkingscampagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op een na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen. Met dit verhaal willen we mensen inspireren om mooie plannen niet uit te stellen tot je op een dag de loterij wint, maar er juist nu al voor te gaan. Een disruptieve gedachte voor een loterij waarmee we mensen hopen te raken en inspireren."

#oliebollenbezoek

Om het campagnegedachtengoed nog meer kracht bij te zetten doet Staatsloterij in samenwerking met het Kansfonds onder de noemer ‘#oliebollenbezoek’ een speciale oproep om vooral wat extra om te kijken naar mensen in je familie, buurt of netwerk die het in deze wintermaanden misschien moeilijk hebben. Op 27 december voegen collega’s en ambassadeurs van Nederlandse Loterij samen met een aantal bekende sporters, BN-ers en influencers de daad bij het woord en gaan op #oliebollenbezoek bij iemand in hun omgeving die wel wat extra aandacht kan gebruiken.

Jacqueline Govaert

Ook dit jaar wordt het verhaal versterkt door verhalende, emotionele muziek ontstaan uit een bijzondere samenwerking. Het lied is speciaal voor de commercial geschreven en gezongen door Jacqueline Govaert, de zangeres van Krezip. Componist Jorrit Kleijnen bekend van de band HAEVN tekende voor her arrangement en de productie. De regie van de commercial was in handen van Ismael Heuvel van Pink Rabbit, die eerder al tekende voor de TVC met Freddie de egel. 

Op alle zenders te zien

De commercial wordt op 10 december om 19.00 uur gelanceerd op alle tv-zenders. Vervolgens wordt de campagne tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out of home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht. Daarnaast wordt er dit jaar ook een TV-format uitgerold met Talpa, geheel in het teken van een andere oudejaarstraditie, de oliebol. Daarin gaat Kees Tol opzoek naar de beste oliebollenbakkers van Nederland. Tevens is er op Oudejaarsavond een speciale editie van ‘Ik hou van Holland’ met daarin een Staatsloterij spelonderdeel. Ook is er een samenwerking met Q-music tijdens de Q-Escaperoom en kunnen luisteraars de laatste week van het jaar in alle programma’s meedoen aan de actie; Hoor jij het geluid van Frida de husky en kans maken op een Oudejaarslot.

Credits

Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Froukje Claes,  Arno de Jong | Bureau: TBWA\NEBOKO | Mediabureau: Mindshare.Greenhouse |Social Media: Hammerfest
Online doorvertaling: Men in Green  Shopper Marketing: Brompton Road | PR: NewsLab

www.tbwa.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief