Marketing Report
Tony’s Chocolonely begint billboard-campagne voor eerlijke prijs cacaoboeren

Tony’s Chocolonely begint billboard-campagne voor eerlijke prijs cacaoboeren

Tony’s Chocolonely is een billboard-campagne gestart om te laten zien hoe chocolade eruit kan zien als cacaoboeren altijd een eerljike prijs betaald krijgen.

Dit als dringende oproep aan chocoladebedrijven als Nestlé, Mars, Mondelez en Ferrero om hun werkwijze aan te passen en net als Tonys, ook de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen. 

Volgens Tony’s Chocolonely betalen de grootste chocoladebedrijven ondanks 20 jaar oude beloftes nog steeds een veel te lage prijs aan cacaoboeren. Ondanks dat deze bedrijven een sleutelrol kunnen spelen in het veranderen van de situatie, doen ze dat te weinig.

Zo is de ontwikkeling van de cacaoprijs in Ivoorkust in oktober 2021 gedaald met 18,5 procent. Hierdoor zakken boeren nog verder weg in armoede en kunnen zij geen leefbaar inkomen verdienen. Dit terwijl het betalen van een hogere cacaoprijs juist essentieel is in het uitbannen van moderne slavernij en illegale kinderarbeid.

Tony’s Chocolonely stelt zelf wel een prijs te betlen die leidt tot een leefbaar inkomen van de cacaoboeren.

Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tonys Chocolonely: “Het is een voorproefje van hoe de wereld eruit zou zien als alle chocolade slaafvrij is. Als uitnodiging aan de industrie om met ons mee te doen en ook een eerlijke prijs te betalen. Daar begint het bij. We hebben iedereen nodig om de misstanden verder uit te bannen, dat kunnen we als Tonys Chocolonely helaas niet alleen.”

De eerste billboard-campagne in Nederland van Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tonys Chocolonely gaat gepaard met een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Ook in winkels en online is de actie te zien. Op de billboards wordt gehint naar een aantal iconische smaken die samen symbool staan voor de hele chocolade-industrie waarin de norm moet veranderen: elke boer verdient een leefbaar inkomen, als belangrijke stap om een einde te maken aan misstanden in de industrie. Eerder maakte Tony’s Chocolonely lookalike-versies van deze smaken om de chocolade-industrie te inspireren om in actie te komen. Tonys roept daarnaast chocofans door heel Nederland op om hun favoriete chocolademerken te vragen om een leefbaar inkomen te betalen, door gebruik te maken van #allechocoladeslaafvrij.  

Met de campagne wil Tonys Chocolonely laten zien dat het voor ieder merk mogelijk is om een eerlijke prijs voor cacao te betalen. Armoede is de belangrijkste oorzaak van de huidige misstanden in de chocolade-industrie. Wanneer grote chocoladebedrijven de prijs voor een leefbaar inkomen zouden betalen voor alle cacao die zij in West-Afrika kopen, zou dat naar schatting 1 miljard euro kosten. Ter referentie, dat is slechts 0,7 procent van de wereldwijde chocolade-inkomsten. Het is een broodnodige investering om de bestaande misstanden verder aan te pakken en de leefsituatie in West-Afrika verder te verbeteren. Chocoladebedrijven die geen eerlijke prijs betalen, staan daarmee echte vooruitgang in de chocolade-industrie in de weg.

Ruim 1,5 miljoen kinderen werken illegaal op cacaoplantages in West-Afrika

De afgelopen jaren hebben chocoladebedrijven verschillende programmas opgericht om de keten te verduurzamen. Tony’s Chocolonely vraagt zich af wat deze programma’s waard zijn als tegelijkertijd boeren niet meer betaald krijgen voor hun cacao. In 2001 deden grote chocoladebedrijven de belofte om moderne slavernij en illegale kinderarbeid voorgoed uit te bannen uit de cacao-industrie door het ondertekenen van het Harkin-Engel protocol. Twintig jaar verder is de bittere conclusie dat er nog steeds ruim 1,5 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika werken en dat 30.000 mensen slachtoffer zijn van moderne slavernij (Bron: NORC rapport 2020 en Global Slavery Index 2018).

Cacaoprijs met 18,5 procent gedaald in Ivoorkust

Cacaoboeren waar Tony's Chocolonely mee werkt ontvangen altijd de Living Income Reference Price. Een internationale standaard waarmee boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. In Ivoorkust is dat vastgesteld op $2200 per ton cacao. Met de huidige manier van werken lage cacaoprijs en hoge winsten houden chocoladebedrijven echte vooruitgang in de sector tegen. Ter illustratie: de prijs die cacaoboeren ontvangen in Ivoorkust is dit oogstseizoen dramatisch gedaald, van $1788 in 20/21 naar $1457 per ton cacao in 21/22. Deze daling van 18,5 procent zal ertoe leiden dat miljoenen boeren verder onder de armoedegrens zakken. Met alle dramatische gevolgen van dien. Volgens de International Labour Organization (ILO) neemt kinderarbeid met 7 procent toe als het huishoudinkomen met 10 procent daalt. Als een van de weinige merken betaalt Tony’s Chocolonely altijd de referentieprijs voor een leefbaar inkomen en betalen ze boeren komend seizoen extra om het inkomensgat te overbruggen. 

www.tonyschocolonely.com


Abonneer je op onze nieuwsbrief