Marketing Report
Tony’s Chocolonely wint internationale Stop Slavery Award nieuws

Tony’s Chocolonely wint internationale Stop Slavery Award

Tony’s Chocolonely is de winnaar van de Stop Slavery Award van de Thomson Reuters Foundation. Deze prijs is uitgereikt als erkenning van Tony’s voortrekkerspositie in de wereldwijde strijd tegen moderne slavernij en kinderarbeid. De Stop Slavery Award is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan bedrijven die zich op uitzonderlijke manier inspannen om illegale arbeid, de ergste vormen van kinderarbeid en andere vormen van moderne slavernij uit te bannen.

De Thomson Reuters Foundation licht toe: “Tony’s Chocolonely heeft dit jaar de Stop Slavery Enterprise Award gewonnen voor bedrijven in de goederen- en dienstensector voor zijn opmerkelijke inzet voor het creëren van transparantie in de cacaoketen. Ook zijn verslaglegging over zowel zijn positieve als negatieve impact als bedrijf en de activiteiten voor het opsporen en beëindigen van illegale kinderarbeid meegenomen in het juryoordeel.”

De jury prijst Tony's Chocolonely voor zijn inspanningen om de diepgewortelde problemen in de cacaosector aan te pakken, en de onderliggende oorzaken van moderne slavernij en kinderarbeid aan het licht te brengen. Daarnaast spreekt de positief over de bewuste keuze van Tony’s om juist de cacaoketen in Ghana en Ivoorkust te willen verbeteren. De landen waar 60 procent van de cacao vandaan komt en de problemen het grootst zijn.

Op dit moment werken er 1,56 miljoen kinderen illegaal op cacaoplantages in deze landen (NORC) en zijn zo’n 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij (Global Slavery Index). Dit komt doordat de inkomsten in de cacaoketen ongelijk verdeeld zijn, waardoor cacaoboeren structureel in armoede leven – de belangrijkste oorzaak van deze problemen.

Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely, vertelt: “de visie van Tony’s is 100 procent slaafvrije chocolade. Niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het is dé reden waarom Tony’s bestaat. We geloven dat alle bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld beter achter te laten. We zijn super blij met deze prestigieuze Stop Slavery Award. Het is een bevestiging dat we op de juiste weg zitten in het realiseren van onze missie. Laten we samen impact maken!”

Tony’s Chocolonely is in 2005 opgericht om 100 procent slaafvrij de norm te maken in chocolade. Met het winnen van deze prijs hoopt Tony’s andere bedrijven te inspireren om mee te doen met zijn missie om een einde te maken aan illegale arbeid in de cacao-industrie. Ze nodigen alle chocoladebedrijven uit om zich aan te sluiten bij Tony’s Open Chain: een open source initiatief, waarmee andere chocolademakers Tony’s manier van werken kunnen overnemen en hun cacao op een duurzame en eerlijke manier in kunnen kopen.

Stop Slavery Award

De Stop Slavery Award is een prijs van de Thomson Reuters Foundation die wordt uitgereikt aan bedrijven die zich op uitzonderlijke manier inspannen om illegale arbeid, de ergste vormen van kinderarbeid en andere vormen van moderne slavernij uit te bannen. Meer informatie over de award is te vinden op:

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely is een B Corp en Fairtrade gecertificeerd impactbedrijf dat verder gaat dan certificeringen om chocolade 100 procent slaafvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het bedrijf is in 2005 opgericht door drie journalisten van het Nederlandse tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’, nadat ze hadden ontdekt dat de grootste chocoladefabrikanten ter wereld cacao inkochten van plantages die gebruik maakten van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Vanaf dat moment heeft Tony’s Chocolonely zich ingespannen om mensen bewust te maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie. Ze geven het goede voorbeeld door rechtstreeks langetermijnrelaties aan te gaan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, een hogere prijs te betalen en met hen samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij en illegale kinderarbeid aan te pakken. Tony’s Chocolonely wil de hele chocolade-industrie inspireren om 100 procent slaafvrij de norm te maken in chocolade. Ze zijn uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en hun repen zijn nu vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar, met kantoren in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oostenrijk.

www.tonyschocolonely.com

www.stopslaveryaward.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief