Marketing Report
[Interview] Baba Touré (Hammerfest) over merkbouwen

[Interview] Baba Touré (Hammerfest) over merkbouwen

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Baba Touré, oprichter en Managing Director van Hammerfest.

Kun jij Hammerfest introduceren?

Hammerfest is een social first creatief bureau. We ontwikkelen cultureel relevante content en campagnes voor onder meer Videoland, Staatsloterij, Rituals en Zalando. Communicatie die aansluit op wat er speelt binnen de community's die het merk wil bereiken. Hammerfest bestaat uit een team van 32 makers. Ieder, met een uniek eigen perspectief dat net zozeer gevormd is door iemands achtergrond als door iemands skills.

Wat kan Hammerfest dat andere bureaus niet kunnen?

Merken cultureel relevant maken binnen alle verschillende community's die onze samenleving rijk is. Bij Hammerfest geloven we in de kracht van perspectieven. Alleen wanneer je alle perspectieven betrekt in het creatieve proces, kun je de juiste nuances maken, communicatie maken die echt impact maakt en de echte verbinding maken met de voor jou relevante community.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

Door corona zijn steeds meer merken social first gaan denken. Waar social eerst een aanvulling was op de middelenmix of als always-on-laag werd ingezet, zie je een sterke stijging in vraag van grote campagnes of activaties waarbij social als vertrekpunt dient. Onderdeel worden van het gesprek online binnen de relevante community's staat hierbij centraal.

Daarnaast zien we (gelukkig) ook een stijging in het maatschappelijk bewustzijn bij de marketeers waar we mee samenwerken. Steeds meer marketeers beseffen dat merken ook een maatschappelijke rol hebben en zijn op zoek naar hoe ze die rol het beste invulling kunnen geven.

Hoe ga je het in 2022 als bureau nog beter doen?

Voor ons staat 2022 in het teken van een duurzame groei. We zijn druk bezig met het uitbreiden van het team, waarbij de focus ligt op senior talent dat gelooft in de filosofie van ons bureau en onze social-first-aanpak. Door de focus op senioriteit kunnen we onze klanten steeds beter helpen met grotere en complexere vraagstukken. Daarnaast zijn we als Hammerfest core-value-driven. In hoe we als team samenwerken maar ook hoe we onze briefings benaderen. In 2022 zullen we hier consistent aan door blijven bouwen, waardoor onze visie nog zichtbaarder wordt en ons werk nog meer impact maakt.

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketing industrie?

Wij vinden van niet. Wel verandert de definitie van de term creativiteit binnen onze industrie. Waar creativiteit door sommigen nog enkel gevangen wordt in een tv-spot van 30 seconden, geloven wij dat creativiteit hybride is geworden en vele vormen kan aannemen. Grenzen tussen verschillende werelden vervagen en creativiteit is toegankelijker geworden. Door dat te omarmen geloven wij dat je als merk veel vaker cultureel relevant kan zijn en veel dichter bij je community kan komen.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

De missie van Hammerfest is om onze samenleving inclusiever te maken. Wij geloven dat het werk dat wij ontwikkelen voor onze opdrachtgevers daaraan kan bijdragen. Werk dat net als elk ander bureau primair bijdraagt aan de business doelstellingen, maar dat tegelijkertijd ook met een betere afspiegeling van onze samenleving bijdraagt aan een inclusievere wereld. Dit werk kun je naar ons inziens alleen maar maken door alle perspectieven die er zijn te betrekken in het proces. Deze missie en visie delen alle onze collega’s op een intrinsieke manier en dit is doorgaans ook de reden waarom talent zich aansluit bij Hammerfest.

Wat komt er na purpose marketing?

Op dit moment is de term purpose voor sommige merken belangrijk. De merken die nu gebouwd worden en die omarmd worden door de generatie van morgen, zien het niet als purpose marketing maar als normaal dat je met een merk naast commerciële targets ook een positieve impact maakt op de wereld. Ik ben ervan overtuigd dat dit normaal steeds groter wordt en dat daarmee de term purpose marketing ook zal verdwijnen.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?

Een merk bouw je door onderdeel te zijn van de communitiy's  die je wilt bereiken. Zorgen dat je onderdeel bent van hun leven door relevant aanwezig te zijn op de plekken waar zij zijn. Soms krijg ik de vraag terug of elk merk dan een eigen (social) community moet bouwen. Nee is dan het antwoord, want je kunt als merk ook heel goed inspelen op bestaande communitiy's die voor jouw relevant zijn door bijvoorbeeld paid campagnes in te zetten of de samenwerking aan te gaan met creators of influencers.

Wat is het laatste nieuws?

We sturen enkel persberichten bij de lancering van grote social-first-campagnes. Maar nu je het vraagt. We zijn super blij met onze aangeworven klanten Zalando, Oxfam Novib en Tommy Hilfiger.

www.hammerfest.co

Lees ook:

[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred): Wij zijn niet per se op zoek naar de beste mensen

[Interview] Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): We leven in een digitaal Picadilly Circus, maak verbinding!

[Interview] Frank Jockin (The Merge): Samenwerken in digitale omgeving is de norm

[Interview] Alain Dujardin: Greenberry bijt zich vast in een complex probleem en realiseert dan de oplossing


[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.