Marketing Report
Value Zipper: 9 criteria voor het kiezen van de juiste contentpartner nieuws

Value Zipper: 9 criteria voor het kiezen van de juiste contentpartner

Als je echt succesvol wilt zijn met branded content, moet je samenwerken met écht goed passende partners. Maar hoe kies je de contentpartner die bij je past? Onze vijf media-experts dachten erover mee. In deze blog een checklist.

Marketeers die meer aandacht op hun merk willen vestigen (en daarom aan de slag willen met (branded) content) moeten over heel veel dingen nadenken. Om te beginnen: wat wil je precies bereiken? En wie, welke doelgroep? Dat zijn essentiële vragen. Die je deels kunt beantwoorden door goed samen te werken binnen jouw organisatie én door (markt)onderzoek te doen, (klant)data te verzamelen en statistieken te analyseren. Pas als je je plannen scherp hebt, ga je bekijken welke contentpartner hier bij past. Met welke contentpartner ga jij jouw doelen bereiken? Deze checklist met 9 keuzecriteria gaat je zéker helpen kiezen!  

Creativiteit en originaliteit

Krijg je kriebels in je buik bij de ideeën of de pitch van een potentiële nieuwe partner? Dan is dat een perfect startpunt. De kwaliteit, originaliteit en creativiteit van de content, dat is natuurlijk waarom je überhaupt met elkaar om tafel zit. Die moet goed zijn. En onderscheidend (genoeg) om jouw doelgroep op een effectieve manier te bereiken én te overtuigen.

Aansluiting met de doelgroep

Je contentpartner moet affiniteit en aansluiting hebben met jouw doelgroep. En middelen om ze te bereiken. Als merk wil je van de daken schreeuwen dat jouw potjes biologische babyvoeding – we noemen maar een dwarsstraat – de lekkerste en gezondste zijn, maar dat kun je beter een milieubewuste moeder laten doen, iemand die streepjes voor heeft bij jouw doelgroep. Of een campagne of contentidee bij je merk en doelgroep past, kan je deels aan je data zien. Maar je moet het vooral ook voelen.

Communicatiecapaciteit, keiharde cijfers

Wat heeft een contentpartner te bieden om – binnen jouw doelgroep – bereik te genereren voor jouw merk, schaal te geven aan jouw uiting? Het bereik van een magazine is anders dan dat van radio of tv. En ook online groeien de mogelijkheden, bijna met de dag. Wat past bij jouw merk? Doe research, kijk naar data. Vraag aan je potentiële partner ook vooral wat hij je kan bieden (of zelfs beloven, garanderen?). Een mediabureau kan je over dit soort zaken ook heel goed adviseren.

Professionaliteit

Soms is een concept klaar en goedgekeurd in jouw organisatie. Maar… Dan volgt er nog een heel traject van productie, distributie en evaluatie. Hoort er allemaal bij. Zoek een partner die je daar goed in kan begeleiden als je dat nodig hebt. Iemand die meedenkt, het project managet en rapporteert aan jou. Biedt een partner de ondersteuning en service die je zoekt? Vraag ernaar!

Potentie voor de lange termijn

Hoeveel potentie zie je in een concept of samenwerking? Is het leuk voor één keer? Of raakt iets of iemand preciés de juiste snaar en zie je het echt onderdeel van je organisatie worden, de backbone van je merk? Als je dat laatste voelt, koester het! Dan kun je samen gaan bouwen en ontstaat er iets dat veel meer waard is dan de eenmalige investering: een duurzame samenwerking.

Flexibiliteit

Er zijn media die het prima vinden als je de content die gemaakt wordt binnen een branded content samenwerking ook doorplaatst op je eigen socialmediakanalen. Het is fijn om de vrijheid te hebben om content schaal te geven via je eigen kanalen. Sterker: die flexibiliteit – bijvoorbeeld met intellectueel eigendom – wordt steeds belangrijker. Sommige contentpartners zijn heel flexibel, anderen niet. Iets om over na te denken!

Persoonlijke klik

In basis maak je keuzes vertrouwend op cijfers, bereik, customer journey. Maar in de praktijk ben je vaak geneigd om te kiezen voor de verwante geest. Iemand die snapt wat jij nodig hebt, die verder gaat waar jij stopt. Zie het als dating: chemie en overtuigingskracht spelen een belangrijke rol!

Betrokkenheid, partnership

Iedere contentpartner heeft zijn eigen voor- en nadelen. Soms is het fijn om de boel ‘gewoon’ aan de grote spelers als DPG of Talpa over te laten, zeker als je het budget ervoor hebt. Maar kies je voor samenwerken met een kleinere partij? Dan kan je dat positief verrassen op alle vlakken. Zeker als je een goede klik hebt, een goede merkmatch en de contentpartner echt achter je merk gaat staan. Ze zijn geneigd om zelf meer in de schaal te leggen, door uit eigen beweging content te delen waar ze trots op zijn. Met meer bereik als gevolg.

Optelsom

We snappen je struggle: je hebt een pitch georganiseerd en de ene deelnemer heeft een megavet idee, een ander een bereik waar je u tegen zegt en die derde vond je toch eigenlijk wel heel sympathiek. Staar je nooit blind op één eigenschap. Wie vinkt de meeste hokjes af? Succes met kiezen!

Dit artikel is voortgekomen uit het zesde (online) branded content-rondetafelgesprek met experts uit de mediabranche:

Anita Hoebe, Strategy Director bij dentsu
Birgit Coenen, Head of Creative Systems bij MediaCom
Daniël Kok, Head of Creative & Content bij AM Beyond*
Elias Reinheimer, Chief Creative & Content Officer bij Havas
Joost Geurtsen, Content+ Lead bij Mindshare

www.valuezipper.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.