Marketing Report
Vodafone begint campagne om 5G-technologie te promoten

Vodafone begint campagne om 5G-technologie te promoten

Vodafone Nederland, onderdeel van VodafoneZiggo is begonnen met een campagne om de mogelijkheden van de 5G-technologie te promoten. In de campagne wordt getoond hoe het met 5G-technologie mogelijk is voor twee muzikale vriendinnen om op afstand samen piano te spelen.

Dina en Ainur kennen elkaar 40 jaar en volgden samen een opleiding aan het conservatorium. Zij speelden in die tijd quatre-mains, ofwel vier handen op één piano. De liefde bracht ieder naar een andere stad: Dina naar Amsterdam en Ainur naar Londen. Door twee piano’s bij de vriendinnen te installeren en te verbinden met 5G-technologie, laat Vodafone hun droom uitkomen. Het geeft hen de mogelijkheid wederom quatre-mains te spelen, zonder vertraging en op grote afstand. De campagne is sinds 17 april 2021 te zien. 

Technologie stelt muzikanten al in staat om verbinding te maken, maar om samen live muziek te maken is timing cruciaal. Een goede verbinding is simpelweg niet genoeg als het om muziek gaat, maar de lage latency (vertragingstijd) van het 5G-netwerk helpt muzikanten vooruit. Door 5G worden letterlijk grenzen verlegd voor alle muzikanten die wereldwijd met geografische uitdagingen te maken hebben. Door 5G kunnen niet alleen Ainur en Dina samen quatre-mains spelen, het biedt ook andere muzikanten en muziekliefhebbers de kans om samen, op afstand, muziek te creëren en ernaar te luisteren.

Als er in Amsterdam een pianotoets wordt ingedrukt, gaat die door de lage vertragingstijd van het 5G-netwerk in Londen ook vrijwel direct naar beneden. Daarmee is samenspel mogelijk, waar de vriendinnen erg blij mee zijn. Dina: "Deze technologie gaat ook een goede dienst voor andere muzikanten betekenen”. Ainur: "Dit is echt een revolutie, 5G gaat vele deuren openen voor muzikanten. Zo kun je altijd verbonden zijn door livemuziek samen. Dat is de toekomst."

Met deze campagne wil Vodafone aan Nederland laten zien hoe de toekomst kan verbeteren door 5G, in het bijzonder die van de muziek. Het quatre-mains spel van Dina en Ainur is het bewijs dat deze technologische innovatie mensen samenbrengt. De mogelijkheid om precies tegelijkertijd te spelen op verschillende locaties biedt legio mogelijkheden, zoals muzieklessen volgen op afstand, instrumenten aan elkaar te koppelen en het op grote schaal uitvoeren van virtual reality concerten.  

Eline Weusten, Content Marketeer Specialist bij VodafoneZiggo: “Vodafone omarmt de toekomst en gelooft dat we met connectiviteit kunnen zorgen voor een mooiere wereld, ook voor muzikanten. Als voorloper in onze branche onderzoeken we graag nieuwe technologieën en toepassingen en de rol die ons netwerk speelt in deze ontwikkelingen. Wij zijn trots dat we met ons netwerk de droom van beide vrouwen konden verwezenlijken.”



VodafoneZiggo (en daarmee Vodafone Nederland) is bekritiseerd door Nick Read, CEO van Vodafone Group (50 procent eigenaar van VodafoneZiggo) die in een toelichting op derde kwartaalcijfers 2020 aangaf dat de door VodafoneZiggo gebruikte technieken met Dynamic Spectrum Sharing wat hem betreft geen echte 5G is, maar 4G-prestaties geeft, waarbij Vodafone Group wil dat 5G op de juiste manier wordt gebouwd met echte 5G-prestaties. De daarvoor bedoelde 3,5 GHz-band wordt in Nederland per 2022 beschikbaar gesteld na een frequentieveiling. VodafoneZiggo gebruikt 5G op de zogeheten 1800 MHz, een frequentieband die bedoeld is en gedeeld wordt met het 4G-netwerk.

www.vodafoneziggo.nl
www.vodafone.nl


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief