Marketing Report
WPP en Kantar publiceren de BrandZ Top 30 Dutch Brands

WPP en Kantar publiceren de BrandZ Top 30 Dutch Brands

WPP en Kantar hebben de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2018 gepubliceerd. Een ranglijst van, de naam zegt het al, de honderd meest waardevolle merken wereldwijd. De lijst wordt opnieuw aangevoerd door Google, gevolgd door Apple en Amazon, waarbij Apple zijn notering bestendigt en Amazon een plaats stijgt ten opzichte van 2017. De top tien bestaat voor vijftig procent uit tech-bedrijven, met een totale merkwaarde van ruim 1,1 miljard dollar. 

Naast de wereldwijde top 100, publiceren WPP en Kantar voor het eerst de BrandZ Top 30 Dutch Brands. Ook in Nederland is het aandeel van technologiebedrijven hoog: hun aandeel betreft maar liefst een kwart van de totale waarde, ruim 93 miljard dollar, in de top dertig. 

De lijst wordt aangevoerd door Shell die 22 procent van de totale waarde op zich neemt. Daarnaast heeft Shell het Amerikaanse ExxonMobil ingehaald qua notering. Andere belangrijkste resultaten die uit het onderzoek naar voren komen, zijn:
- De top dertig is van cruciaal belang voor de Nederlandse economie. De totale waarde van deze dertig bedrijven is in verhouding tot het BBP groter dan de top dertig van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk;
- Er staan maar liefst zes biermerken in de top dertig;
- Financiele instellingen blijven een belangrijk deel vormen van de Nederlandse economie;
Innovation is king: de Nederlandse merken doen het erg goed op gebied van innovatie, beter ook dan in andere Europese landen. Innovatie kan worden gerekend tot een van de belangrijkste drivers voor groei, een enorme plus voor Nederland;
- Nederland wordt niet alleen gezien als een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en ondernemers, maar ook als een voorvechter van mensenrechten, het milieu en gelijkheid.

www.wpp.com
www.kantar.com 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief