Marketing Report
WPP verkoopt meerderheid Kantar aan Bain Capital

WPP verkoopt meerderheid Kantar aan Bain Capital

WPP verkoopt 60 procent van het onderzoeksbureau Kantar aan Bain Capital. De overeenkomst waardeert Kantar op 4 miljard Amerikaanse Dollar. WPP zou 3,1 miljard Amerikaanse Dollar (2,75 miljard euro) overhouden aan de verkoop en zal deze vooral inzetten om haar schuldenlast te verminderen. Het resterende deel van de opbrengst zal aan aandeelhouders worden uitbetaald. WPP zal 40 procent van Kantar in handen houden.

De interesse in Kantar was er ook vanuit andere investeringsfondsen waaronder CVC Capital Partners en Apollo Global Management. Kantar heeft in meer dan 100 landen marktonderzoekbedrijven in handen. In Nederland werd de merknaam Kantar doorgevoerd voor de bedrijven die eerder dit jaar nog bekend waren als Kantar TNS, Kantar Public, Kantar Millward Brown, Kantar Media, Kantar Consulting en Lightspeed. Kantar TNS was voor de overname door Kantar bekend als TNS Nipo. Kantar boekte in 2018 een omzet van 2,5 miljard Britse Pond (2,78 miljard euro) met 386 miljoen Britse Pond (429 miljoen euro) winst voor belasting, rente en afwaardering/amortisatie.

In oktober 2018 maakte WPP bekend dat de beste manier waarop Kantar zich zou kunnen ontwikkelen, was met een andere strategische en financiele partner. De bedoeling is dat Kantar verder ontwikkeld tot data-, consultancy- en marktonderzoeksbedrijf, Voor de verkoop moeten de aandeelhouders van WPP instemmen met de transactie. In de Europese Unie, Verenigde Staten, Brazilie, China, Rusland, Turkije, Zuid-Korea en Mexico. De verwachting is dat het circa een jaar zal duren voordat de verkoop geeffectueerd zal zijn.

www.wpp.com
www.kantar.com
www.baincapital.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief