Marketing Report
Warner Bros. Discovery en EBU/NOS kopen uitzendrechten Olympische Spelen 2026-2032 nieuws

Warner Bros. Discovery en EBU/NOS kopen uitzendrechten Olympische Spelen 2026-2032

Warner Bros. Discovery en de European Broadcasting Union (EBU) hebben de uitzendrechten verworven van de Olympische Spelen van 2026 tot en met 2032. De NOS maakt via en samen met de NPO deel uit van de EBU en kan daardoor beschikken over deze uitzendrechten, net als publieke omroepen uit heel geografisch Europa (behalve Rusland en Wit-Rusland).

Het gaat om de rechten voor: de 25e Olympische Winterspelen Milano Cortina 2026, de Spelen van de 34e  Olympiad Los Angeles 2028, de 26e Olympische Winterspelen in 2030 en de 35e Olympiad Brisbane Spelen 2032, hetzelfde geldt voor de Jeugd Olympische Spelen in dezelfde periode. 

Voor de Olympische Spelen van 2024 heeft de NOS al een sublicentie; Warner Bros. Discovery bezit de volledige rechten daarvan. Voor de periode vanaf 2026 hebben de EBU-leden waaronder de NOS het recht om meer dan 200 uur van de Olympische Spelen en meer dan 100 uur van de Olympische Winterspelen live uit te zenden op free to air kanalen via televisie, radio, online en social media. Warner Bros. Discovery heeft voor de periode 2026 tot 2032 ook de volledige rechten die het uit kan zenden op de eigen Eurosport-kanalen alsmede via streamingdiensten (thans Discovery+ dat naar verwachting in 2024 samen zal gaan met HBO Max).

Reacties

Gerard Timmer, algemeen directeur van de NOS: “Deze langetermijnovereenkomst tussen het IOC en de EBU is ontzettend goed nieuws voor het Nederlands publiek. In de huidige tijd, met steeds meer online aanbod én grote concurrentie voor sportrechten, is het namelijk geen vanzelfsprekendheid dat sport voor iedereen toegankelijk én vindbaar blijft. Bij de Europese publieke omroepen en dus ook bij de NPO, via de NOS”.

Maarten Nooter, hoofdredacteur NOS Sport: “De NOS is voor sport van A tot Z, letterlijk van Atletiek tot Zwemmen. De Olympische Spelen vormen daarvoor de basis. Met deze overeenkomst blijft iedereen in Nederland de komende jaren verzekerd van ieder Olympisch sportmoment, iedere atleet en iedere medaille op alle mogelijke platforms..”  

Delphine Ernotte Cunci, President van de EBU en France Télévisions: “We zijn verheugd dat we de Olympische Spelen tot 2032 gratis voor het publiek hebben veiliggesteld . Deze deal toont de blijvende kracht en solidariteit van publieke med1ia, waarbij EBU-leden samenkomen om de rechten te verwerven ten voordele van het publiek in heel Europa.”

Andrew Georgiou, President & Managing Director van Warner Bros. Discovery Sports Europa: “Als Home Of The Olympics in Europa voor de laatste drie Olympische Spelen, is het voor ons een genoegen om het partnerschap met het IOC voort te zetten tot en met de Zomerspelen van 2032. Vooruitkijkend naar de veelbelovende Olympische Spelen die Parijs 2024 worden, zijn we trots te kunnen zeggen dat Warner Bros. Discovery de enige plek blijft waar fans álle momenten van de vier volgende Olympische Spelen kunnen blijven volgen.”

“We zijn dankbaar dat we met de EBU en haar leden mogen samenwerken aan het volgende hoofdstuk van onze Olympische reis. Hiermee zetten we de toezegging, die in 2015 is gemaakt met het IOC, voort om nog meer mensen te bereiken door de content zo breed mogelijk te verspreiden en zo toegankelijk mogelijk te maken. De Europese kijker blijft een uitgebreid content-aanbod houden en de mogelijkheid om de Spelen via meerdere platformen te volgen. Zo wordt er verder gebouwd aan het solide fundament van record kijkersaantallen en engagement die de afgelopen drie Spelen in Europa zijn opgebouwd.”

Thomas Bach, president van het IOC: “We zijn verheugd dat er een langetermijnovereenkomst is gesloten met twee van de meest vooraanstaande mediabedrijven in de wereld. De EBU en haar leden hebben uitstekende expertise getoond op het gebied van broadcasting en hebben een ongeëvenaard bereik in heel Europa. Door de recente fusie van Warner Media en Discovery, is Warner Bros. Discovery één van de grootste media- en entertainmentbedrijven van de wereld, die alle programma genres vertegenwoordigt en aanwezig is op alle platformen. Aangezien het IOC 90 procent van de winst die wordt gegenereerd herverdeelt, zorgt deze langetermijnovereenkomst ook voor financiële stabiliteit in de rest van de sportbranche en support uiteindelijk ook de atleten."

70 procent van Nederlandse bevolking keek

De vorige twee Spelen – Tokyo 2021 en Peking 2022 – hadden bij de NPO/NOS een bereik van meer dan 11 miljoen Nederlanders. Dat is meer dan 70 procent van de Nederlandse bevolking (boven de 13 jaar). Ook online wordt er volop meegekeken naar de prestaties van de atleten. De Spelen van Peking 2022 waren goed voor 19 miljoen livestream starts. 

372 miljoen Europeanen keken

In Europa kwamen 372 miljoen mensen in aanraking met de Olympische Spelen Tokyo 2020, waarvan 175 miljoen via Warner Bros. Discovery-platformen. Voor de Olympische Winterspelen Beijing 2022 bezochten 156 miljoen mensen in Europa de Warner Bros. Discovery platformen, dat is 19 keer meer dan bij de voorgaande Winterspelen.

www.nos.nl

www.ebu.ch

www.wbd.com

www.olympics.com/ioc/

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief