Marketing Report
[Whitepaper] Koos Mosterd (Bisbrick): Low-code en no-code nieuws

[Whitepaper] Koos Mosterd (Bisbrick): Low-code en no-code

Low-code en no-code. In dit artikel legt Koos Mosterd, mede-eigenaar van Bisbrick, uit wat low-code is, wat het je te bieden heeft en waarom het gebruik ervan zo interessant is voor veel zakelijke gebruikers.

Low-code en no-code. Je hebt er misschien al eens over gehoord. Of hoor je het nu donderen in Keulen? Het aanbod van low-code- en no-codeplatforms is de afgelopen jaren sterk gegroeid. In dit blog leggen we je daarom uit:

  • wat low- en no-code is;
  • welke andere benamingen low- en no-code nog meer hebben;
  • welke type platforms er zijn en voor wie deze platforms geschikt zijn;
  • wat low-code jou te bieden heeft;
  • waarom het gebruik van low-code zo interessant is;
  • en hoe je tot een goede keuze komt als je in een low-codeplatform wilt gaan werken.

 

Wat is low-code en no-code?

Zoals de Engelse termen al aangeven: low-code betekent vrij vertaald weinig code en no-code betekent geen code. De termen verwijzen naar de manier waarop je applicaties en oplossingen kunt bouwen, namelijk met weinig of geen code. En met die code wordt bijvoorbeeld programmeercode zoals .NET bedoeld, en ook eenvoudigere code zoals CSS en HTML.

Sommige platforms zeggen een no-codeplatform te zijn. Vaak kun je nog wel – als je dat wilt – HTML, CSS of andere code toevoegen om iets te customizen. Dat is soms nodig om buiten de kaders van het platformaanbod iets voor elkaar te krijgen. Maar diepere programmeertalen komen er in ieder geval niet aan te pas.

Als je je beperkt tot standaardbouwblokken en templates, zijn veel van deze platforms no-code. Ben je meer ervaren en wil je eigen aanpassingen maken, dan komt er als optie wellicht wat (HTML- of CSS-)code om de hoek.

Andere begrippen, zelfde betekenis

Andere begrippen waaronder low- of no-code ook bekend zijn en die in feite op hetzelfde neerkomen, zijn:

  • RAD: Rapid Application Development;
  • Citizen development: iedere ‘burger’ kan ontwikkelen;
  • LCAP: Low Code Application Platforms.

 

Welke type platforms zijn er en voor wie zijn die geschikt?

Low-codeplatforms zijn gemaakt voor gewone zakelijke gebruikers zonder codeerkennis. Vergelijk het met een handig Zwitsers zakmes met multifunctionele gereedschappen waarmee je zelf uit de voeten kunt om iets te maken.

Maar het ene platform is het andere niet.

Het is belangrijk goed te kijken waarvoor het platform zich leent. Welke type gebruikers en businesscases wil het platform in de kern bedienen? Door daar goed naar te kijken wordt snel duidelijk wat de verschillen zijn. En welk platform beter past bij jouw doelstellingen.

Zo zijn er bijvoorbeeld platforms die zich vooral richten op complexe bedrijfssystemen en workflows, zoals ERP- (Enterprise Resource Planning) en businessprocesmanagement-systemen. Zulke low-codeplatforms zijn voor de gemiddelde bedrijfsgebruiker niet direct gebruiksvriendelijk. Hoe goed de user interface (de grafische laag waar de gebruiker in werkt) ook is. En er wellicht zelfs geen code aan te pas komt.

Want het maken van complexe logica, datastromen en workflows kan zelfs zonder code een complexe zaak zijn. De no-code wordt dan vervangen door andere elementen en bouwblokken die ook ingewikkeld zijn. De vraag is dan in hoeverre je daarmee geholpen bent.

Tegelijk kun je vaststellen dat wanneer je ingewikkelde applicaties wilt maken, de gebruiker hoe dan ook in staat moet zijn te denken in logische regels, abstracties en complexe afhankelijkheden.

Gelukkig bieden bijna alle platforms – binnen hun doel en positionering – tal van templates, bouwblokken en structuren waarin je (in verschillende moeilijkheidsgraden) snel tot resultaat kan komen.

Wat low-code jou te bieden heeft

Veel low- en no-codeplatforms presenteren zich als een soort digitale werkbank waarop je als gebruiker zelf zaken kunt ontwikkelen, zonder code. Omdat de kern draait om het zelf bouwen, geeft dat een grote mate van flexibiliteit. En dat is absoluut een winst als je in een veranderende omgeving of projectscope regelmatig iets wilt aanpassen of updaten. Of als je van een product of dienst in variaties verschillende versies wilt aanbieden.

Dat je dan geen programmeur of IT-afdeling hoeft in te schakelen, maar zelf direct die aanpassing kunt maken, geeft je snelheid en een besparing van kosten.

Low-codeplatforms bieden vaak structuren die het overzicht bewaken. Dat is nodig voor het bewaken van de integriteit van data, logica en veiligheid. Je krijgt als gebruiker direct zicht in de data, databases én de structuur die daarachter zit. Je kunt die immers naar eigen wens aanpassen.

Omdat je als ‘bouwer’ zelf aan de slag kunt met onderdelen en componenten ziet een low-codeplatform er anders uit dan een applicatie die voor één doel is gemaakt. Daar zie je als gebruiker alleen de gebruikersinterface. Je kijkt als low-codegebruiker mee in de gereedschapskist en dat is in het begin misschien even wennen. Maar al snel ervaar je de vrijheid en snelheid waarmee je zelf zaken kunt bouwen, aanpassen en publiceren.

De kracht van low-code: waarom is het gebruik van low-code zo interessant?

De groei van low-codeplatforms is een duidelijke ontwikkeling. In de afgelopen jaren groeide dit marktsegment al met 23 procent naar een geschatte marktwaarde van 5,8 miljard. Dat gaat uiteraard hand in hand met de adoptie van low-codeoplossingen in de ICT-infrastructuur en de digitale transformatiestrategie van bedrijven. De verwachting is dat die groei sterk zal toenemen. Onderzoeksbureau IDC verwacht tussen 2021 en 2025 een groei van het low-codesegment met 40,4 procent.

De belangrijke voordelen die low-code biedt, ten opzichte van een meer klassieke softwareontwikkeling, zijn de reden voor die sterke groei. We noemen een aantal grote voordelen:

  • Meer flexibiliteit om oplossingen (steeds) te bouwen naar eigen behoeften;
  • Sneller ontwikkelen of aanpassen. En daarmee ook een snellere go-to-market en lancering van oplossingen. Er is bovendien minder sprake van legacy (verouderde software die niet meer geüpdatet wordt door de leverancier);
  • Iedereen kan bouwen: naast de ICT- en codeerprofessionals in een organisatie of bij de leverancier, kunnen nu ook de business-, marketing- en andere professionals ermee aan de slag. Er zijn tenslotte geen codeerskills nodig om te kunnen bouwen;
  • Lagere kosten van ontwikkeling. Door directere lijnen tussen bedenker, bouwer en publisher (vaak dezelfde of enkele personen in een team) bespaar je tijd en overdrachtsmomenten. En daarmee krijg je minder ruis en bureaucratie en meer commitment en focus.

 

Steeds meer IT-beslisssers (CIO’s, maar ook andere CxO’s en Line of Business (LOB) Managers) zullen bij hun digitale transformatie kiezen voor een toevoeging van low-code aan hun IT-infrastructuur. IT-onderzoekbureau Gartner voorspelt dat in 2025, maar liefst 70 procent van nieuw ontwikkelde applicaties gebruik zullen maken van low- of no-codetechnologieën.

Maak de juiste keuze

De keuze voor het juiste platform is, zoals hiervoor al kort aangestipt, iets om goed bij stil te staan. De eerste vraag is vooral wat je met dat platform wilt bereiken. Een platform dat alles kan, is lang niet altijd wenselijk. Dat komt omdat zulke platforms - door hun eigen complexiteit - adoptie en gebruik binnen het bedrijf tegenwerken. Je moet dan een doorgewinterde platformgebruiker zijn om je doel te realiseren of een systemintegrator inhuren. En dat is net wat je met low-code wilde voorkomen.

Complexere platforms zijn vaak ook aanmerkelijk duurder. Simpelweg omdat de complexere technologie ontwikkeld en onderhouden moet worden.

Kortom: als je geen raket naar de maan wilt sturen, heb je geen kostbaar lanceerplatform nodig.

Factoren die meewegen bij het kiezen van het juiste platform

  • Kies voor een geloofwaardige, professionele partij;
  • Vraag je af wat de propositie van het platform is en in hoeverre dat aansluit bij jouw markt en wensen. Kijk naar vergelijkbare voorbeelden en klanten of herken processen die erg lijken op wat jij voor ogen hebt;
  • Bepaal wat de complexiteit is die het platform aan moet kunnen om te bouwen wat jij nodig hebt;
  • Pas op om je wensen te overdrijven. Wees niet alleen realistisch over wat je qua applicaties zou willen bereiken, maar ook of de bedoelde gebruikers in staat zijn met dat platform te werken en effectief resultaat te boeken. De praktijk laat zien dat in veel softwareapplicaties de meeste gebruikers minder dan 20 procent van de mogelijkheden gebruiken;
  • Kijk of de leverancier goed bereikbaar is en met je mee wilt denken in jouw businesscase. Durven zij bijvoorbeeld een ‘Proof of Concept’ aan?
  • Wat is je budget en welke ROI (Return on Investment) verwacht je op je platforminvestering? Die investering bestaat uit meerdere onderdelen:
    • Kosten van het platform (abonnement, set-upfee). Let daarbij ook op:
      • Limieten voor het aantal merken (brands), aantal applicaties, aantal gebruikers, aantal bezoekers, hosting, features, et cetera.
      • Service Level, ofwel hoe snel en goed krijg je support.
    • Kosten van ontwikkeling. Hoe gemakkelijk of complex is het om tot een oplossing te komen. Kosten zijn ook afhankelijk van benodigde kwalificatie van de medewerkers die ermee gaan werken;
    • Kosten van hulp en training van medewerkers om te kunnen bouwen met het platform.

 

En Bisbrick?

Bisbrick is een van de low-codeplatforms in de markt. Wij hebben gezocht naar onze eigen ‘sweatspot’ als het gaat om een goede verhouding tussen de ontwikkelkracht en het gemak (zoals we dat in onderstaande afbeelding laten zien). Met een duidelijke focus op waar je ons platform voor wilt gebruiken.

Als je zoekt naar een low-codeplatform dat bedoeld is voor een of meer van onderstaande criteria, dan hoort Bisbrick zeker op jouw shortlist:

  • Business-to-businessmarkt. En ook variaties daarop zoals Business-to-Government (B2G) of Business-to-Business-to-Consumer (B2B2C);
  • Gepersonaliseerde klantinteracties: in een breed perspectief van bijvoorbeeld marketing (Account Based Marketing), productkeuzehulp, productondersteuning, vertaling naar digitale product/servicelevering. In de vorm van wizards, calculators, assessments, surveys, en veel meer;
  • Verzamelen en delen van kennis via bijvoorbeeld een e-academy, nieuwsbrief of kennisapp;
  • Complexiteit van product of dienst, of de daaraan gekoppelde veelheid van keuzes, geldende wet- of regelgeving. Je wilt deze omzetten naar workflows, assessments en geautomatiseerde rapportages;
  • Generatie van gepersonaliseerde rapporten en conclusies, eventueel uit diverse bronnen of datasets.

 

Meer toepassingen lees je op Wat bouwen met Bisbrick.

Heb je een concreet idee of businesscase die je met low-code wilt oplossen? Daag ons uit en start een gratis Proof of Concept (ter waarde van 2500 euro). Of plan een demo.

Interview

Eerder spraken we Marc Stubbé, ook mede-eigenaar van Bisbrick, over het bedrijf en wat ze precies betekenen voor klanten:
 

www.bisbrick.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief