Marketing Report
[Case] ZIGT, Exterion Media en Open Universiteit lanceren Perroncollege

[Case] ZIGT, Exterion Media en Open Universiteit lanceren Perroncollege

Tot aan 5 november stonden treinreizigers te niksen op het perron. De Open Universiteit heeft daar verandering in gebracht. Zeven weken lang wordt op elk groot station in Nederland op een bijzondere manier college gegeven door de Open Universiteit. In deze periode passeren zeven onderwerpen de revue op digitale schermen op het perron.

Open Universiteit, Exterion Media en Mediabureau ZIGT hebben het Perroncollege ontwikkeld. In een animatievideo van een minuut wordt de reiziger iets over een wetenschappelijk onderwerp geleerd, iedere week door een andere faculteit. Zo gaat het over de vraag of robots rechten hebben en wat transpirerende bossen zijn.

Hiermee wordt ingespeeld op het wachtmoment: uit onderzoek blijkt dat een reiziger gemiddeld 6 minuten wacht op de trein. Dus wordt het college elke 6 minuten getoond op de digitale schermen van Exterion Media op de perrons. Door middel van een slimme data-koppeling met de NS-dienstregeling worden de colleges naar 1 per 3 minuten geïntensiveerd, wanneer een trein is vertraagd: men staat dan immers langer te wachten, dus een goed moment om iets te leren.

Ewoud van Zwam, Media Director bij Mediabureau ZIGT: “We zetten met deze campagne het medium out-of-home op een unieke manier in: het fungeert nu als een contentkanaal. Sterker nog: out-of-home wordt aangejaagd door online media. De omgekeerde wereld? Nee, dit is moderne contentmarketing waarin de content voorop staat en op het juiste podium wordt gezet.” 

Om de doelgroep bekend te maken met het Perroncollege hebben, werd er een promotiecampagne opgezet. Via LinkedIn en Facebook werden zij erop geattendeerd en ook in de app van 9292 wanneer het vertrekstation in hun zoekopdracht een van de campagne-stations betof.

Als grote kick-off van de campagne werd er op woensdag 7 november een echt college gegeven in de stationshal van Amsterdam CS. Daar gaf docent aan de Open Universiteit Dr. Gjalt-Jorn Peters twee colleges over de War on Drugs. Door dit specifiek te promoten met onder meer een paginagrote advertentie in Metro en promotie op social media, zat de collegezaal in de stationshal vol.

Ewoud van Zwam: "De kracht van deze campagne ligt op het feit dat we échte content hebben. De Open Universiteit werkt zonder reclamebureau, dus geen gemaakte verhalen."

Marco Koolen, Manager Markt- en Studentcommunicatie bij Open Universiteit: “Ik ben trots op wat we hebben neergezet. Samen met ZIGT hebben we de mediastrategie ‘met kennis gezien worden’ ontwikkeld, waarin het Perroncollege met Exterion Media perfect paste."

De doelstelling van deze campagne ligt puur op kwalitatieve contacten: De Open Universieit wil als universiteit een kennis-autoriteit zijn en dus deze kennis delen. Gedurende de campagne loopt er een onderzoek, waarmee dit succes wordt meten.

www.zigt.nl
www.exterionmedia.nl
www.ou.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief