Abovo Maxlead: De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Op donderdag 21 maart was het tijd voor Friends of Search 2024. Met jaarlijks meer dan 600 bezoekers én diverse internationale sprekers, is dit één van de grootste Search-congressen van Europa. Benieuwd wat er deze dag zoal centraal stond? Abovo Maxlead deelt de belangrijkste inzichten na een dag vol inspirerende sprekers en sessies!
De impact van AI
Aleyda Solis beet het spits af. In sneltreinvaart zoomde ze in op de impact die AI volgens haar heeft op SEO. Daarbij maakte ze onderscheid tussen the good, the bad and the ugly van AI.
The Good
Omarm AI in je dagelijkse SEO-werkzaamheden. Gebruik het als hulpmiddel om van je “writer’s block” af te komen en als inspiratie voor contentcreatie. Google straft AI-generated content namelijk niet af, zolang het maar relevant en van hoge kwaliteit is. Dit betekent dan ook dat een menselijke blik op de content nog steeds cruciaal is.
Daarnaast kun je AI ook toepassen in diverse technische optimalisaties. Een kanttekening die hierbij moeten worden gemaakt, is dat je altijd scherp moet zijn op de output. Wil je AI-generated code invoeren op jouw website? Test dit dan altijd eerst op een testomgeving om grote problemen te voorkomen.
The Bad
De slechte kant van AI is dat webbeheerders soms doorslaan in het produceren van lage-kwaliteit content op grote schaal. Het internet raakt snel vervuild met irrelevante AI-content. Daarom blijft Google grote updates doorvoeren om de kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen.
The Ugly
De opkomst van Google’s Search Generative Experience (SGE), waarbij AI-generated zoekresultaten de SERP’s zullen domineren, kan tot een verlies in organische zichtbaarheid leiden. Hierdoor verschuift ook de focus van SEO, en wordt de gebruikerservaring op de pagina zelf een stuk belangrijker.
Snoeien doet groeien
Het is voorjaar, dus voor veel planten en struiken is het tijd om ze eens flink terug te snoeien. Want: snoeien doet groeien! En datzelfde geldt voor veel websites. Met name voor grote websites met een wildgroei aan pagina’s kan het lonen om deze grondig op te schonen. Zowel Gregory Edwards (Blue Array) als Kevin Indig toonden aan dat het opschonen van websites kan leiden tot een toename in organisch zoekverkeer.
Het opschonen van je website doe je door per pagina te beoordelen wat de waarde ervan is. Hiervoor gaf Gregory een eenvoudig en handig stroomdiagram waarmee je bepaalt wat je met iedere pagina doet.
Arnout Hellemans over sitespeed en SEO
Sitespeed, en dan in het bijzonder de Core Web Vitals, zijn een hot topic binnen de SEO-wereld. Maar is dit wel zo belangrijk? Arnout Hellemans gaf hier een aantal interessante inzichten over. Want hoe belangrijk zijn de Core Web Vitals eigenlijk als de bezoeker uiteindelijk helemaal niet converteert? En op welke manier dragen de Core Web Vitals bij aan jouw doelstellingen?
Core Web Vitals en bezoekers
Is jouw voornaamste taak als SEO-specialist om bezoekers naar de website te trekken? Dan gaan de Core Web Vitals het verschil niet maken. Maar wil jij niet alleen verkeer trekken, maar dit ook laten converteren op de website? Dan zijn de Core Web Vitals ineens een stuk belangrijker.
Wat is de impact van jouw website op de echte wereld?
Als SEO-specialist wordt vaak gekeken naar zaken als vertoningen, klikken en gemiddelde zoekwoordpositie, maar weet jij ook welke impact jouw website heeft op het milieu? Hoe sneller en schoner jouw website is, des te minder jouw website uitstoot!
Hoe dragen Core Web Vitals bij aan jouw doelstellingen?
Om draagvlak te creëren voor technische optimalisaties op de website is het van belang om dit samen te voegen met de bedrijfsdoelstellingen. Of het nu bijvoorbeeld milieu-impact (snellere website is minder uitstoot) of kostenbesparingen (“schonere” pagina’s zijn goedkoper om te onderhouden) zijn, wanneer je de optimalisaties laat bijdragen aan deze doelstellingen zal niemand jou tegenhouden!
Belangrijkste takeaways
Jouw web performance hangt van veel factoren af, maar met de onderstaande vier punten maak jij waarschijnlijk het grootste verschil:- Caching
Caching is ideaal om jouw web performance te verbeteren, maar zorg er wel voor dat aanpassingen ook direct doorgevoerd worden om jouw pagina’s up-to-date te houden - Afbeeldingen
WebP is beter dan JPG of PNG, maar AVIF blijft de gouden standaard - Fonts
Fonts van derden zijn een stuk trager. Probeer deze dan ook zelf te hosten (of gebruik WOFF2), werk met fetchpriority en laad geen karakters die je toch niet gaat gebruiken - JavaScript en CSS
Werk met async of defer om JavaScript en CSS zo efficiënt mogelijk in te laden.
Direct na de pauze werden de winnaars van de Friends of Search Awards bekendgemaakt. In de categorie SEO ging HEMA er met de winst vandoor. Interessant aan deze case was dat de focus niet alleen op de traditionele zoekmachine lag, maar dat er een datagedreven cross-platform strategie werd toegepast.
Met behulp van video content werd niet alleen Google, maar ook TikTok, YouTube, Instagram en Facebook als het ware “gedomineerd” door HEMA. Kortom, een zeer interessante case die laat zien dat een goede search-strategie meer is dan alleen goede teksten.
Maak jouw website inclusief
Inclusiviteit was ook tijdens Friends of Search een belangrijk thema, en dan met name hoe jij dit doorvoert op jouw website. Door inclusiviteit de standaard te maken op jouw website spreek je ook direct een breder publiek aan, en voorkom jij dat jouw site onbereikbaar wordt voor bepaalde groepen mensen. Purna Virj vatte dit mooi samen in drie focusgebieden.
- Focus op toegankelijkheid
Ongemerkt bevatten veel websites barrières voor bezoekers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slecht leesbare fonts, grote en onleesbare blokken content en slecht contrasterende kleuren naast elkaar. - Let op taalgebruik
Taalgebruik vormt in veel gevallen het grootste obstakel voor veel mensen. Moeilijke woorden, lange zinnen of spelfouten kunnen een tekst voor veel mensen onleesbaar maken. Zorg er daarom voor dat teksten simpel zijn en geef extra toelichting waar nodig.Let ook op de woorden die je gebruikt. Mensen worden zich steeds meer bewust van niet-inclusief taalgebruik, waardoor het belangrijk is dat jij hier rekening mee houdt in jouw teksten. Gebruik dus geen spreekwoorden die mogelijk als kwetsend ervaren kunnen worden en zorg voor modern en inclusief taalgebruik.
- Maak gebruik van inclusieve ‘creatives’
Net als tekstuele content is het ook bij afbeeldingen en andere creatieves belangrijk dat jij je bewust bent van inclusiviteit. Zorg voor een accurate weerspiegeling van jouw doelgroep en de maatschappij, en maak deze creatives in verschillende vormen toegankelijk. Maak hierbij gebruik van visuele en auditieve content, tekst, en infographics.
Coolblue & E-E-A-T
Na een hoop theorie was het weer tijd voor een case uit de praktijk. Linda Hogenes, Head of SEO bij Coolblue, nam ons mee in de wereld van Google E-E-A-T en hoe Coolblue hier al vanaf het begin op inspeelt, nog ver voordat E-E-A-T eigenlijk bestond.
Aangezien Google de laatste tijd steeds meer hamert op het leveren van kwalitatieve content, en aansluitend de Google E-E-A-T richtlijnen, is het van belang dat E-E-A-T verweven wordt met de gehele marketingstrategie. Coolblue speelt hier al sinds het begin op in. Denk bijvoorbeeld aan de productspecialisten die gedetailleerde reviews en uitleg geven over hun producten.
Daarnaast is Coolblue ook in elke fase van de customer journey aanwezig. Ze zijn er in de oriënterende fase, tijdens de vergelijkingen, op het moment van aankoop en ze bieden uitstekende nazorg.
Aansluitend op de case van HEMA heeft ook Coolblue veel ingezet op video content, bijvoorbeeld voor reviews en uitleg van bepaalde producten. Eerst op YouTube, maar vervolgens ook geïntegreerd op de webpagina’s.
Wil je meer weten?
Wil jij met E-E-A-T aan de slag? Of is jouw website getroffen door één van de laatste Google Updates? Neem dan contact op met Abovo Maxlead. Zij helpen je graag verder met het optimaliseren van jouw website.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Data-Driven Marketing Analyst
[Interview] Elzemieke Olsthoorn (Abovo Maxlead): Content is dé manier om merkoverweging te creëren en meer kopers te vinden
[Case] Andrea Jansen over hoe haar videoconcept het verschil maakte voor ABN AMRO
[Case] Arjan Koopman over het mediapartnership om sportvrouwen onder de aandacht te brengen
[AM Talks by Abovo Maxlead] Maarten Sommeijer en Willem-Albert Bol over uitdagingen van performance marketing
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen