ACM legt boetes op aan webwinkels voor nepkortingen

ACM legt boetes op aan webwinkels voor nepkortingen

De Autoriteit Consument & Markt legt boetes op van in totaal 621.000 euro aan vijf webwinkels voor het gebruik van nepkortingen. De webwinkels boden meerdere producten aan met een korting op een misleidende ‘van-prijs’. Consumenten kregen daardoor een nepkorting te zien. In werkelijkheid werd er geen korting gegeven of was de korting lager. Hierdoor werden consumenten misleid.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: "De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen terwijl dat in feite niet zo is. Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”

Boetes

Met ingang van 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat korting alleen mag worden gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan die korting.

De ACM heeft aan vijf bedrijven boetes opgelegd. Voor nepkortingen op de website van Day Trayders (www.koopjedeal.nl) legt de ACM een boete op van 163.000 euro. Ook Leen Bakker (www.leenbakker.nl) gebruikte nepkortingen, hiervoor legt de ACM een boete op van 130.000 euro. Deze bedrijven hebben de overtredingen niet erkend. Zij kunnen de boete nog juridisch aanvechten.

Daarnaast heeft de ACM nog drie bedrijven beboet. Deze bedrijven hebben de overtreding erkend en beterschap beloofd. Daarom hebben zij een lagere boete gekregen. Aan G-star (www.g-star.com) heeft de ACM een boete opgelegd van 110.000 euro, aan JYSK (www.jysk.nl) een boete van 112.500 euro en aan Tommy Hilfiger (nl.tommy.com) een boete van 105.500 euro.  

Wat deden de bedrijven fout?

De ACM zag dat bedrijven verschillende keren producten aanboden met nepkortingen. Volgens de wet moeten bedrijven de laagste ‘van-prijs’ tonen die gold als verkoopprijs in de dertig dagen voorafgaand aan de korting. Door het tonen van een onjuiste ‘van-prijs’ denkt de consument dat hij een hogere korting krijgt dan daadwerkelijk het geval is. In sommige gevallen was er helemaal geen korting, maar sprake van een prijsverhoging.

Een bedrijf presenteerde een product ‘van’ 699 euro ‘voor’ 629 euro, terwijl het product in de dertig dagen voorafgaand aan deze korting tijdens een eerdere actie 539 euro kostte. Door de onjuiste ‘van-prijs’ ziet de consument een korting terwijl in werkelijkheid het product duurder is geworden. Dit is dus een nepkorting.

Een ander bedrijf presenteerde een nepkorting door de ‘van-prijs’ van een product kunstmatig te verhogen. Het product werd aangeboden ‘van’ 149,99 ‘voor’ 99,99 euro. Een dag later werd hetzelfde product aangeboden ‘van’ 199,99 ‘voor’ 99,99 euro. Door het verhogen van de ‘van-prijs’ lijkt de korting groter. De onjuiste ‘van-prijs’ van 199,99 euro werd op geen enkel moment als verkoopprijs gehanteerd tijdens de onderzochte periode.

De afgelopen periode heeft de ACM kortingen van online verkopers gecontroleerd in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken. Aan de bedrijven met de meeste overtredingen heeft de ACM nu boetes opgelegd. De ACM voert de komende tijd waarschuwingsgesprekken met alle onderzochte bedrijven die zich niet aan de regels voor van-voor prijzen hebben gehouden.

In de toekomst blijft de ACM onderzoek doen naar duidelijke prijzen en eerlijke kortingen. Het is belangrijk dat de consument kan vertrouwen op de prijsinformatie die hij aantreft. Bedrijven moeten eerlijk zijn over de prijzen en kortingen die ze bieden en mogen daarbij consumenten niet misleiden. Ook is het een vorm van oneerlijke concurrentie als bedrijven met duidelijke prijzen concurreren met bedrijven met onduidelijke prijzen.

www.acm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

Cheil Benelux en Samsung lanceren Limited Edition Shortcut Sneaker

12-06-2024 | 09:46:00
Doe een bepaalde move met je schoenen en je Samsung telefoon reageert. De verschillende moves corresponderen met acties op je telefoon

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

Talpa Network lanceert QRomo met een koppeling aan kassasystemen 

12-06-2024 | 00:08:00
Talpa Network is van start gegaan met reclamespots met de QRomo. Deze QR-code op steroïden beloont tv-kijkers met vouchers met relevante kortingen en aanbiedingen en verbindt ze via één scan aan merken, product-aanbiedingen of andere diensten

DDB Amsterdam ontwikkelt campagne Kruidvat en Stichting Armoedefonds

06-06-2024 | 11:50:00
Uit onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat één op de zeven volwassen Nederlanders (15%) kampt met verzorgingsarmoede
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.